”Man sänker elpriset genom att i stort sett ta bort skatten för dataföretags högenergislukande serverhallar för att klara hem etableringar i konkurrensen mot Finland. Därför känns det väldigt konstigt att man nu höjer skatten med 19 procent, från sex till 25 procent, för många mindre företag inom besöksnäringen. Det gynnar förstås i hög grad konkurrenter i våra konkurrentländer.” Det säger Jalle Svanberg som är ordförande i den regionala turistorganisationen Swedish Lapland efter beslutet att höja momsen för naturguidning.
Swedish Lapland omfattar kommunerna i Norrbotten plus Skellefteå och Sorsele i Västerbotten och omsätter just nu cirka sju miljarder. Höjningen genomförs från kommande halvårsskifte sedan några remissinstanser menat att momssänkningen som skedde för ett år sedan har haft ytterst begränsade sysselsättningseffekter. Momshöjningen beräknas tillföra statskassan 280 miljoner.
– Höjningen av momsen slår direkt mot en lång rad mindre landsbygdsföretag med ganska små marginaler och rätt liten omsättning. När de plötsligt drabbas av en stor kostnadsökning som direkt syns på prislapparna som gästerna granskar så får det allvarliga konsekvenser. Det är inte konstigt att olika turistorganisationer är snabbt ute på banan och kritiserar beslutet, menar Jalle Svanberg, ordförande i Swedish Lapland.
– Många av de här företagen är också underleverantörer till hotellkedjor som erbjuder gästerna en rad olika tjänster som naturguider. De är mycket viktiga komplement till olika anläggningar i varierande storlekar som behöver ha lite extra att erbjuda gäster för att kunna locka dem till Norrbotten. Konkurrensen från Finland och Norge utan de här stora pålagorna är ju hård och gästerna ser alltid på prislapparna innan de beställer resor med olika aktiviteter som tilltalar dem.
Samtidigt välkomnar Jalle Svanberg beslutet att slopa flygskatten vid samma tidpunkt som momsen för naturguider höjs kraftigt. Han är även ordförande i Arjeplogs näringslivsbolag Argentis och känner till att många tyska och koreanska bolag riktar blickarna mot konkurrenter i norra Finland när det gäller biltestverksamhet. Han har tidigare klagat på att flygskatten försämrat det svenska konkurrensläget. Arjeplog har ju 75 procent av bil- och komponenttesterna och Arvidsjaur resterande fjärdedelen. Biltesterna är oerhört viktiga för lilla Arjeplog där de utvecklats till en jätteindustri och bidrar till att löpande service i kommunen hålls igång året runt.
Jalle SvanbergFlygskatten är direkt konkurrenshämmande även för oss inom besöksnäringen. Därför är det naturligtvis utmärkt att den tas bort från halvårsskiftet nästa år.
Jalle SvanbergMen man ska komma ihåg att momshöjningen för naturguider faktiskt slår ännu hårdare mot turistnäringen än flygskatten. Ska man ge sig på flyget så är det vettigare att höja skatten på flygbränslet eller att försöka förbilliga det i stället för att ge sig på passagerna, menar Jalle Svanberg.
SkatterMOMS.