Två år efter att Candles Scandinavia startade bestämde sig makarna Viktor och Nina Garmiani för att satsa på Norden. Sverige var helt enkelt för litet. ”Vi insåg snabbt att Sverige är för litet för att bygga upp något stort. Vi behövde även Danmark, Norge, Finland och Island”, säger vd Viktor Garmiani.
Det var i samband med att Candles om Scandinavia blev agentur åt amerikanska WoodWick som insikten slog Viktor och Nina Garmiani – Sverige är för litet.
– Under förhandlingens gång insåg vi att Norden var ett måste för oss. Det fanns hela tiden en logik bakom det, vi skulle göra ett bättre jobb om vi hade chansen att växa oss stora.
Candles Scandinavia startade för åtta år sedan, då med tre anställda. I dag huserar man i lokaler på 4 000 kvadrat och har just nu 40 personer i personalen.
Satsningen skedde först i Danmark och Norge och hela tiden har en given strategi funnits.
– Vi har haft, och har fortfarande, stort fokus på att växa och greppa marknaden. Vi hade inte råd att vänta utan började i stället överallt. För oss gällde det att växa fort och vara offensiva.
Företaget har investerat sitt resultat hårt och expanderat på kort tid.
– Från år två, när vi började jobba med Norden, till i dag har vi växt med 1 000 procent, säger Nina Garmiani.
Det har inte varit några större problem under resans gång, däremot har utmaningarna varit lite högre när det kommer till Norge.
– Eftersom de inte är medlemmar i EU blir det till exempel lite andra tullregler att lära sig. Men det är inget som ska sätta stopp för den som vill satsa, det kräver bara lite mer utmaning, säger Nina.
Läs hela artikeln på entreprenor.se.
Tidningen Entreprenörexport