Dåliga vägar och trängsel på järnvägen medför att företag riskerar försenade transporter och frustrerade pendlare. Brister i infrastrukturen orsakar också produktionsförluster och andra samhällsekonomiska kostnader – både för näringslivet och för privatpersoner som drabbas av förseningar och störningar i resandet.
Infrastrukturunderhåll har bortprioriterats under många år och underhållsskulden på Sveriges vägar och järnvägar beräknas till 127 miljarder kronor enligt Trafikverket.
Svenskt Näringslivs nya rapport Nollställ underhållsskulden redovisar hur stor underhållsskulden är för respektive län. I Örebroregionen uppgår den totala underhållsskulden till 6,6 miljarder kronor, varav 5,7 miljarder kronor är underhållsskuld på järnväg och över 900 miljoner kronor underhållsskuld på väg.
Det är välkommet, rätt investerat kommer pengar till infrastruktur att ge oss ett bättre företagsklimat och högre tillväxt.
När vi frågar företagen i regionen vilka frågor som ska prioriteras för att förbättra företagsklimatet hamnar infrastruktur i topp, på plats fyra.
Företagen i Örebroregionen är beroende av en fungerande och tillförlitlig infrastruktur och måste kunna lita på att transporterna fungerar och att personalen färdas säkert på vägarna. Utöver sämre tillförlitlighet och trygghet resulterar ett eftersatt vägunderhåll i ökat slitage på fordon, vilket i sin tur resulterar i högre transportkostnader för alla.
I den senaste budgeten och infrastrukturpropositionen satsar regeringen både på underhåll och öppnar för nya finansieringsformer för infrastruktur. Det är välkommet, rätt investerat kommer pengar till infrastruktur att ge oss ett bättre företagsklimat och högre tillväxt.
Nu får Trafikverket nödvändiga resurser för att ta igen det eftersatta vägunderhållet till 2037. För regionens företag är det viktigt. Näringslivet behöver bättre vägar och vår rapport visar att det också är en samhällsekonomiskt god affär att komma till rätta med underhållsskulden på både vägar och järnvägar.
Vi är dock oroliga för järnvägsunderhållet. Det tar alltför lång tid att rusta och modernisera järnvägsnätet och det krävs därför en ambitionshöjning och effektivare underhållsstrategier för spåren.
En bättre fungerande infrastruktur är en avgörande pusselbit för tillväxt och sysselsättning.
Publicerad i Nerikes Allehanda 241112
Infrastrukturskulden