Många rapporterar nu om hur företag drabbas hårt av de extrema elpriserna. En del tvingas dra ned på produktionen och andra kan till och med tvingas slå igen. Men det är inte bara företag som själva har höga elräkningar som påverkas av elkrisen. Även företag som är kunder riskerar att drabbas.
Ett sådant är Brasserie Sture 1912 i Malmö. Restaurangen startades för över 100 år sedan men fick nya ägare som efter pandemin restaurerat lokalerna med stor respekt för dess historia. Idag är fokus att ”I god skånsk anda servera vällagad prisvärd mat som man blir mätt och glad av att äta”.
– Vi har många leverantörer som är viktiga för oss. En leverantör till Brasserie Sture 1912 är Mat- och chokladstudion som vi köper bröd av som är mycket uppskattat av våra kunder. Vi satsar på kvalitet rakt igenom och skulle ha svårt att hitta en ersättare till samma kvalitet och pris, säger Kenneth Andrén delägare i Brasserie Sture 1912.
Det krävs krafttag mot de höga elpriserna, helst redan i går.
Bageriet Mat- och chokladstudion har drabbats av de höga elpriserna och bagaren Joel Lindqvists elräkning kan tiodubblas, uppgav han nyligen till Tidningen Näringslivet.
– Även om vårt företag inte direkt är påverkat av de skenande elpriserna så berörs vi av gaspriserna som också har gått upp jättemycket. Jag är mycket bekymrad – inte bara för våra underleverantörers väl och ve - men också för minskad köpkraft och för den ekonomiska utvecklingen. Det krävs krafttag mot de höga elpriserna, helst redan i går, menar Kenneth Andrén.
ElförsörjningElpriser