Lena Hedvall på Grönsakshallen Sorunda i Hässleholm efterfrågar en bättre dialog mellan företag och offentliga upphandlare. I dag är okunskapen om företagens villkor och möjligheter stor hos flertalet offentliga upphandlare vilket gör att för många och för detaljerade krav ofta ställs.
Grönsakshallen Sorunda tillhandahåller allt som restauranger och skolkök kan tänkas behöva i form av t.ex. hela eller färdigskivade frukter och grönsaker, såser och andra tillbehör. Lena Hedvall är säljare inom offentliga affärer på Grönsakshallen Sorunda. Hon har tidigare arbetat som offentlig upphandlare i Sölvesborg och har goda kunskaper från båda sidor. Mer dialog skulle kunna ge de offentliga upphandlarna bättre branschkunskap vilket kan leda till en bättre förståelse för företagens villkor och därmed färre eller mindre detaljerade krav i upphandlingarna.
– Det är så många krav att det ibland inte är något företag som har möjlighet att lägga något anbud. Det ställs för många krav och för detaljerade administrationstunga krav som kan vara omöjliga att genomföra i praktiken, säger Lena Hedvall.
En del kommuner är betydligt bättre än andra på att föra en dialog med företagen. Bra kommuner utmärker sig genom att lyssna på företagen. Efter en dialog med branschen kanske kommunen skippar vissa krav som ändå inte är till någon nytta till nästa upphandling vilket gör att kommunen då kan få in fler anbud att välja mellan. Som det ser ut idag är det tyvärr många upphandlingar som inte får några anbud alls på grund av orimliga krav.
– Det vi företag önskar oss är att kommunerna tar bort gamla underlag och har nya anpassade istället. Vi önskar oss även att kommunerna tar bort märkliga krav och att de inte bara går på lägsta pris i alla lägen. Det är också viktigt att kommunerna gör en ordentlig uppföljning under leveranstiden för att se så att leverantörerna håller vad de lovar. Det slarvar många kommuner med idag, säger Lena Hedvall.
Anders Larsson, verksamhetschef på Grönsakshallen Sorunda håller med i Lena Hedvalls resonemang.
– Cirka 45 procent av all vår försäljning går till skolkök genom offentliga upphandlingar så det är viktig för oss att kommunernas arbete kring offentliga upphandlingar håller en bra kvalitet, säger Anders Larsson.
En annan sak som är mycket viktig för Grönsakshallen Sorunda är problematiken kring bristen på kockar och chaufförer.
– Det råder en stor brist på kockar och chaufförer i hela Sverige och den bristen märker även vi av. För att råda bot på det jobbar vi mycket med prao och praktik och vi sitter även med i programrådet i den lokala restaurangskolan, men det räcker inte. Det hade varit till stor hjälp om vi hade kunnat ha lärlingar som man har i andra länder. Då hade vi kunnat ta in både kockar och chaufförer som lärlingar, säger Anders Larsson.