Om fem år öppnar Fehmarn Bält-förbindelsen och underlättar rejält för resor och transporter. Danmark och Tyskland är i full gång med att förbereda sig för ökad trafik, men i Sverige går det klart trögare.
Trafiken genom Sverige påverkas väsentligt när Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland öppnar år 2029. Det underströk Øresundsinstituttets vd Johan Wessman nyligen i ett anförande på Svenskt Näringslivs evenemang i Ystad. Restiden mellan Köpenhamn och Hamburg kommer att kortas till två och en halv timme, varpå Malmöbor får cirka tre timmars resväg till Tysklands näst största stad.
– Vi får lika nära till Hamburg som vi i dagsläget har till Göteborg, påpekade Wessman.
Det får naturligtvis effekter i hela södra Sverige då det gäller arbetsmarknad, handel och turism – för att inte tala om vad det innebär för godstrafik. Fehmarn Bält-förbindelsen har beskrivits som den saknade länken i EU:s transportnät och kortar logistiken från skandinaviska halvön till kontinenten med sexton mil. Med andra ord kommer hela transportkedjor att förändras med allt vad det innebär för företagande och affärer. Både Danmark och Sverige har Tyskland som viktigaste exportmarknad. Och storstadsregionen Hamburg hör, med sina 5,1 miljoner invånare och Europas tredje största hamn, till knutpunkterna för den handeln.
Men medan Danmark och Tyskland är i full gång med förberedelser för ökad trafik händer väldigt lite med vägar och järnvägar i Sverige. Trots förväntningarna på den dansk-tyska förbindelsen har få svenska kapacitetsförstärkningar gjorts och de som nu är på gång kommer minst sagt i senaste i laget. De nya dubbelspåren mellan Hässleholm och Lund som regeringen gav klartecken till i fjol väntas inte vara klara förrän år 2040.
En delförklaring till senfärdigheten kan vara att infrastrukturdebatten tenderar att fokusera på regionala behov, framhöll Wessman och uppmanade till ett vidgat, mer nationellt perspektiv:
– Vi måste se utanför våra egna bubblor. Ytterst handlar det om att knyta samman Sverige från norr till söder.
Även om fokus nu hamnar på järnvägens kapacitet i Skåne, så är alla beroende av att transportflödena genom landet fungerar, menade han.
Wessman påminde också om hur mycket som hänt i Öresundsregionen sedan Öresundsbron togs i bruk år 2000: antalet personresor över sundet har ökat till cirka 100 000 per dygn, nästan 19 000 personer jobbpendlar mellan länderna och Kastrup har utvecklats till Skandinaviens viktigaste flygplats.
Nu pågår diskussioner om nya fasta förbindelser mellan Sverige och Danmark. Mot bakgrund av Fehmarn Bält-projektet och integrationen kring sundet var Wessmans uppmaning tydlig:
– Bygg vidare från Danmark, bygg ett steg till.
Tobias Lindberg