Under sommar och semester när den ordinarie personalen är ledig saknas ibland den erfarenhet, rutiner och magkänsla om hur krav och önskemål från leverantörer och kollegor bör hanteras, däribland vilka fakturor som ska betalas. Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel, listar sina bästa tips för hantering av bluffakturor och bedrägerier.
Bedrägerierna mot företag har ökat lavinartat de senaste åren och det finns ett stort behov av mer information och kunskap inom området. Ibland dyker det upp en faktura på något som inte alls är beställt eller levererat till företaget. Eller så ringer en säljare och försöker hävda att ni har ingått ett avtal. Den här typen av samtal kan bli mycket påfrestande för den utsatta. Det man ska tänka på är att aldrig ge bedragaren chansen att hävda att ett avtal har slutits och får företaget en faktura som inte känns helt rätt bör den alltid bestridas. I första hand via mejl till företaget. Agera alltid, ignorera aldrig!
Tänk på att dokumentera allt - när fakturan inkommit, när och hur du bestridit den eller annat som har tillkommit på vägen. Slutligen bör du alltid göra en polisanmälan.
Varningslistan varnar för bluffakturor, företag med oseriösa försäljningsmetoder och för erbjudanden eller utskick som kan uppfattas som vilseledande, och uppdateras löpande i Svensk Handels app Säkerhetscenter och på hemsidan.