Lars Knapasjö är en företagare och entreprenör med flera strängar på sin lyra. Nu spänns en av dem ytterligare och står inför ett genombrott såväl ekonomiskt som användarmässigt.
Ett yrkesliv kan ta olika turer. Resan kan gå upp och ner, hit och dit, inåt och utåt. Det är kanske en bra beskrivning av hur Lars Knapasjö har tagit sig dit han är idag.
Med en utbildning som socionom i bagaget hamnade Lars snart i att jobba med informationsfrågor som ledde till bland annat Scania och dåvarande Grossistförbundet (numera Svensk Handel).
Efter en tid hoppade Lars av den banan och flyttade från storstaden och tog en del uppdrag, ofta kopplat till information. Det i sin tur ledde till att Lars 2004 köpte branschtidningen Screen & Marknaden där han varit engagerad under några år.
2007 anställdes Martin Eriksson. Lars och Martin hade träffats via en idrottsförening där Martin hade ansvarat för en skate-sektion. Väl "ombord" var uppdraget att jobba med tidningen och göra en del programmering.
Tillsammans började Martin och Lars också fundera på om de kunde ta fram någon egen produkt som var möjlig att skala upp. Det gjordes bland annat ett seriöst försök att ta fram en form för att göra fyrkantiga äggmuffins med möjlighet till reklamtryck.
- Vi knäckte en hel del ägg när vi jobbade med att ta fram en prototyp, berättar Martin Eriksson.
Några år senare anställdes även Daniel Lindén. Tillsammans med Martin började Daniel att utveckla den interna tidredovisningen för att få en bättre kontroll och uppföljning på olika uppdrag de hade. 2010 hade en beta-version av TimeApp tagits fram. Den första versionen var ett utpräglat tid- och projektredovisningssystem.
- Snart fick vi vår första kund och samspelet har varit viktig för den fortsatta utvecklingen eftersom han frågade efter fler funktioner och kom med förslag till förbättringar, säger Lars Knapasjö.
Idag beskriver Lars och Martin TimeApp som ett kompakt affärssystem och de vi har ungefär 500 kundföretag i Sverige. Lars ledstjärna för företagandet är att det ska vara enkelt för användare och det ska vara ett enkelt avtal.
- Vi kallar det för KISS - keep it simple stupid, berättar Lars.
Under 2015 ökade omsättningen med 400% och under 2016 med 300%. I år är målet att nå positivt kassaflöde och ett positivt resultat för TimeApp.
Utvecklingen av produkten fortsätter med branschanpassade versioner och det finns en engelskspråkig version som redan har kunder i alla världsdelar.
Utvecklingsarbetet har tagit lång tid och det har kostat en del pengar. Finansieringen har skett genom tidningen Screen & Marknaden som gått med överskott.
- Genom att finansiera utvecklingen själva har vi kunnat behålla kontrollen och undvikit avkastningskrav från externa ägare. Det har fått ta den tid som behövts helt enkelt, tillägger Lars.
Några av kunderna finns inom kommuner. Offentliga upphandlingar är inte alltid så lätta att jobba med då upphandlingsunderlagen och kraven är många och omständliga.
- Det tar emot att ge sig in i upphandlingar och det är något som vi också hör från andra företagare, säger Lars.
Ett annat problem som de har stött på påverkar innehållet i TimeApp. Det är viktigt att följa de krav som t ex ställs på personalliggare inom byggsektorn. Vilka dessa krav är verkar inte ens Skatteverket själva kunna beskriva.
- För att göra en liknelse. Det kan på ett ställe stå att det skall vara en blå bil. Längre ner i det finstilta står det sedan att ”med blå bil menar vi en grön bil”, beskriver Martin.
Entreprenörskap