Nya innovativa lösningar är nödvändiga för att parera en klimatkris. En viktig källa till nytänk och initiativtagande är våra företagare. På ICA Flygfyren i Norrtälje, pågår butikens hittills största miljösatsning. Om det berättade VD Magnus Aronsson, när Svenskt Näringslivs Anna-Lena Holmström, tillsammans med Norrtäljes näringslivsutvecklare Marcus Iliev och tidigare näringslivschef Rodrigo Garay, var på företagsbesök i Roslagen.
I sommarstaden Norrtälje hittas ICA Flygfyren. I lokalerna har det drivits matvarubutik sedan 1976. Med över hundra anställda och egen servering i butiken, har det kommit att bli en populär samlingsplats för både lokalbor och semesterfirare.
– Ett besök hos oss ska vara en helhetsupplevelse! God kundservice och en servering med råvaror från lokala producenter har blivit vårt sätt att erbjuda det lilla extra.
Magnus mål inför det kommande decenniet är tydliga. Klimatfrågan gör sig påmind och förutsättningarna för handelsbranschen förändras drastiskt. Riktlinjerna som målas upp handlar om att skapa mervärde i butiken, driva ett aktivt samhällsengagemang och att öka hållbarhetsarbetet.
– Vi vill kunna säga att vi tar ansvar och gör det vi kan, både för det lokala samhället och för miljön. Våra kunder är pålästa och det ska vi också vara!
Under 2018 ställde ICA Flygfyren om till en miljövänligare avfallshanterings. Idag blir deras organiska avfall till biogas. För att trappa upp miljöarbetet ytterligare sker nu en tvådelad satsning.
– Just nu pågår installationen av egen bergvärme och under julhelgerna invigde vi vårt nya kylsystem. Bytet av systemet gör att vi kan reducera energiförbrukningen med upp till 30 procent! Genom att också byta kylmedel minskar vi klimatpåverkan ytterligare.
Investeringen i ett nytt kylsystem är den största sedan 2012. Det är delvis nya EU-direktiv som ligger till grund för den omfattande satsningen. Samtidigt understryker Magnus att omställningen är nödvändig för det ska vara hållbart att driva butiken vidare. Bergvärmen beskrivs som ytterligare ett steg i samma riktning.
– Förutom att bergvärmen gör oss helt självförsörjande på värme, kommer vi dessutom kunna sälja överskottet vidare till aktörer så som Norrtälje Energi!
Med en investeringstakt på upp emot nio miljoner kronor per år, riktas fokus mot att utveckla kundmötet och trappa upp hållbarhetstänket. Det tros få positiva konsekvenser även på andra områden.
– Bra personalpolitik har gjort oss till en uppskattad arbetsplats, men för att fortsätta vara attraktiva arbetsgivare är satsningarna centrala. Med duktiga medarbetare och god kunskap kan vi kan möta en ökad efterfrågan på såväl hållbarhet som professionell service!
Energi och klimat