Drygt 40-talet företagare hade slutit upp vid tisdagens företagarlunch för att lyssna på och ställa frågor till Birgitta Laurent, Svenskt Näringslivs upphandlingsexpert. Lunchen arrangerades av Svenskt Näringsliv i samverkan med Arvika kommun.
— Möjligheterna att göra affärer med den offentliga sektorn är stora och företagen behöver bli medvetna om det. Sektorn handlar varor och tjänster för närmare 700 miljarder kronor årligen, sade Birgitta Laurent.
Birgitta Laurent berättade inledande om grunderna för offentlig upphandling och vad som är bra för en företagare att veta om kravställande och utvärdering. Därefter gav hon praktiska råd och tips till deltagande företag om vad de ska tänka på när de ska lämna anbud. Arvika kommuns upphandlare deltog också, svarade på frågor och berättade om vilka upphandlingar som var på gång och var man kan hitta mer information.
— Upphandling kan ibland upplevas som svårt både för upphandlande myndighet och företagen och en väg att underlätta processen är att utnyttja möjligheten till dialog mellan kommunens tjänstemän och näringslivet. Dialogen behöver vara igång genom hela processen för att räta ut eventuella frågetecken och ta tillvara synpunkter, avslutar Birgitta Laurent.
Vill du veta mer om upphandling, besök www.upphandlingsmyndigheten.se
Upphandling