NYHET2 september 2024

Ge fler företag chansen att delta i offentliga upphandlingar

Sverige ligger i botten inom EU när det gäller små och medelstora företags deltagande i upphandlingar. Genom att ge fler företag möjlighet att delta i upphandlingar kan konkurrensen ökas. Därmed förbättras prisbilden vilket leder till mer värde för varje skattekrona, menar SME-experten Anna Hedensjö Johansson.

För att säkerställa en ansvarsfull och effektiv användning av skattepengar krävs konkreta åtgärder, där upphandlingsprocesserna måste förenklas och bli mer tillgängliga för SME-företagare, anser Anna Hedensjö Johansson.Foto: Stefan Tell

Sverige står inför ett allvarligt problem när det gäller små- och medelstora företags (SME) deltagande i offentliga upphandlingar. Trots att dessa företag utgör en betydande del av vår ekonomi, ligger Sverige enligt senaste ”EU Single Market Scoreboard” i botten inom EU när det gäller SME-deltagande i upphandlingar.

Detta är inte bara ett misslyckande för företagen, utan också för offentlig sektors förmåga att hantera skattepengar ansvarsfullt och effektivt. Vi måste agera nu.

Statistiken visar att företagare, särskilt de med färre än tio anställda, stöter på betydande hinder i upphandlingsprocesserna. Oproportionerliga krav och höga kostnader gör det svårt för dem att delta. Om inte rejäla åtgärder vidtas går vi miste om värdefull innovation och riskerar att slösa bort våra skattepengar på mindre effektiva lösningar.

År 2022 inkom i snitt under 4,8 anbud per upphandling totalt. I 60 procent av upphandlingarna inkom ett till tre anbud och i hela 21 procent av upphandlingarna endast ett anbud. Siffrorna talar för sig själv … visst kan vi bättre?

Genom att inkludera fler företagare i upphandlingar kan konkurrensen ökas och därmed förbättras prisbilden, vilket leder till mer värde för varje skattekrona. Företagare erbjuder ofta innovativa och skräddarsydda lösningar som bättre möter behoven hos kommuner och regioner. En bredare leverantörsbas skapar en dynamisk marknad där nytänkande premieras och kvaliteten höjs.

För att säkerställa en ansvarsfull och effektiv användning av skattepengar krävs konkreta åtgärder. Upphandlingsprocesserna måste förenklas och bli mer tillgängliga för företagare. Företagare måste också involveras tidigt i processerna så att kraven i upphandlingar som ställs blir relevanta och ändamålsenliga. Det innebär att dela upp större upphandlingar i mindre delar och att bättre informera och stödja företagare genom processen. Genom att justera kraven och identifiera rätt kriterier kan vi också säkerställa att företagare inte stängs ute i onödan.

Det är dags att agera. Offentliga upphandlingar måste bli mer öppna och inkluderande för att vi ska kunna utnyttja potentialen hos Sveriges företagare och säkerställa att våra skattepengar används på bästa möjliga sätt. Företagen – som utgör ryggraden i samhället – måste därför ges möjlighet att blomstra i takt med att vår välfärd säkerställs. Låt oss skapa en offentlig sektor som gynnar innovation, kvalitet och hållbar utveckling – till gagn för hela samhället. Och låt oss visa övriga länder inom EU att vi inte är sämst i klassen.

Om Single Market Scoreboard

”Resultattavlan Single Market Scoreboard mäter årligen en rad viktiga indikatorer för att se hur EU:s inre marknad mår och hur företagsklimat och konkurrenskraft utvecklar sig över tid. Den syftar till att uppmärksamma brister i EU jämfört med globala konkurrenter, och visar också land för land vilka EU-länder som gör bra och dåligt ifrån sig inom respektive indikator. Detta ska uppmuntra spridandet av bästa praxis och skapa förändringstryck där så behövs.
Källa: Access to public procurement | Single Market Scoreboard (europa.eu)

SME-kommitténUpphandling
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist