Grums har återtagit topplaceringen i Värmland när det gäller lokalt företagsklimat visar Svenskt Näringslivs årliga ranking av det lokala företagsklimatet. Kommunen har i flera år legat högt i rankingen, och för att bibehålla goda resultat krävs ett aktivt och motiverat arbete med företagsklimatet. Något som Grums har utmärkt sig genom är kommunens förmåga att skapa en god dialog med det lokala näringslivet.
Svenskt Näringsliv genomför årligen en undersökning där lokala företag får möjlighet att bedöma företagsklimatet i sin kommun. Syftet är att lyfta fram var i landet det är bäst att starta och driva företag samt ge insikter om hur varje kommun kan förbättra sitt företagsklimat. Två områden där Grums kommun får särskilt positiva omdömed är deras hantering av tillstånd och tillsyn samt arbetet inom bygg- och miljöfrågor. Vi genomförde en intervju med fyra tjänstepersoner i Grums kommun som arbetar inom tillväxt- och tillsynsfunktionen samt bygg och miljö för att få veta mer.
Att ha en professionell och snabb dialog är enligt Maria Röhr, chef för tillväxt- och tillsynsfunktionen i Grums kommun, en viktig del i det arbetet.
– När företagen kommer till oss så ska de känna att vi vill att de ska lyckas med det de vill. Vi ska ge dem känslan att vi vill att det här ska bli bra och att de ska kunna utveckla sitt företag, säger Maria Röhr, chef för tillväxt- och tillsynsfunktionen i Grums kommun.
Enligt Emelie Meijer, samordnare för bygg och miljö i Grums kommun, finns det tre framgångsfaktorer som har bidragit till kommunens lyckade arbete med att skapa en god dialog med det lokala näringslivet.
– Dels tror jag att vi är framgångsrika för att vi fångar upp nya företagare tidigt genom bra kommunikation och samarbete internt. Sedan har vi också en förståelse för företagarna. Vi har också en öppen dialog och skapar aktivt goda relationer, säger Emelie Meijer, samordnare för bygg och miljö i Grums kommun.
En viktig del i kommunens framgångar är deras förmåga att lyssna och ha förståelse för företagarna. Emelie Meijer menar att öppna dialoger bidrar till att skapa goda relationer vilket leder till att man kan lösa problem tillsammans.
Maria Röhr, chef för tillväxt- och tillsynsfunktionen i Grums, betonar att snabb respons när företag hör av sig är viktigt för att upprätthålla en god dialog. En viktig faktor bakom detta är kommunens struktur och organisation. Att samla tillväxt och tillsyn under samma funktion har lett till en naturligt nära dialog internt. Sedan tre år tillbaka har denna funktion även legat under samma tak som miljö och bygg, vilket ytterligare stärkt förmågan att ge snabba svar till företagen.
– Vi försöker vara så snabbfotade som möjligt och svara skyndsamt när företagen hör av sig till oss med olika frågor. Det tror vi är viktigt - att man försöker ha en professionell och snabb dialog, säger Maria Röhr, chef för tillväxt- och tillsynsfunktionen i Grums.
Grums hamnar på plats 24 av landets 290 kommuner i Svenskt Näringslivs årliga ranking av företagsklimatet. Detta är åttonde året i rad som Grums placerar sig bland topp 50 i Sverige. Maria Röhr framhåller att det är många delar som gör detta möjligt, bland annat en ledning och kommundirektör som prioriterar dessa frågor samt politiker som engagerar sig genom företagsbesök.
– Jag tror att det är viktigt att vara hos dem (företagen) – att nå dem, besöka och prata med dem. Hela tiden ha den dialogen på alla nivåer i kommunen, allt från ett telefonsamtal till växeln till högsta politiker, tillägger Petra Andersson, näringslivsutvecklare på tillväxt- och tillsynsfunktionen i Grums.
Sammanfattningsvis har god intern kommunikation, tidig kontakt och öppna dialoger varit framgångsfaktorer för att skapa goda relationer med det lokala näringslivet i Grums.
Text: Axel Wildlock