28 procent av vägarna i Västmanlands län är i dåligt eller mycket dåligt skick enligt en ny undersökning. Det får konsekvenser för länets företag och deras möjlighet att anställa.
– Bristerna i transportinfrastrukturen är ett av länets främsta tillväxthinder. Vart tredje företag tycker att länets väg- och tågförbindelser är under gränsen för godtagbart. Runt vart tionde västmanländskt företag rapporterar till och med att infrastrukturen är ett betydande hinder när de vill växa i antalet medarbetare, säger Kristin Lahed, regionchef för Svenskt Näringsliv i Västmanland.
Det är branschorganisationen Transportföretagen som årligen analyserar vägkvaliteten avseende vägytans skick. Av årets mätning, som innefattar 2077 kilometer statlig väg i Västmanlands län, framgår att 28 procent av vägnätet är i dåligt eller mycket skick, medan tillståndet är bra eller mycket bra på 43 procent av vägnätet.
– Det finns en underhållsskuld för Västmanland vägar på runt 700 miljoner kronor. Det eftersatta underhållet drabbar länets företag i form av produktionsförluster och svårigheter för medarbetarnas arbetspendling. Att förbättra det vägnätet är en prioriterad åtgärd för att stärka företagsklimatet, säger Kristin Lahed.
Den 20 mars fick Trafikverket i uppdrag av regeringen att ta fram en ny nationell plan för transportinfrastrukturen för perioden 2026–2037. Även Region Västmanland och andra regioner ska ta fram länstransportplaner som ska redovisas senast 20 januari 2026.
– Nu är det viktigt att underhållsskulden börjar betas av och att näringslivets transporter uppvärderas. Företagen måste kunna räkna med att transporterna fungerar och att personalen kan ta sig säkert och i tid till jobbet, säger Kristin Lahed.
Tillståndet för länets vägar 2025*
4% har mycket dåligt tillstånd.
24% har dåligt tillstånd.
29% har tillfredsställande tillstånd.
28% har bra tillstånd.
15% har mycket bra tillstånd.
* Källa: Transportföretagens databas Våra vägar.