Kan chips öka acceptansen för ett mångkulturellt samhälle? Ja, det kan i alla fall ge ett bidrag, och inspirera till att uppskatta andra kulturer. Så resonerar UF-företaget Kulturchips som är ett av företagen som deltar i Ung Företagsamhet mässa "Entreprenörskap på riktigt 2018" i Umeå.
För första gången någonsin kommer UF-mässan i Västerbotten att ta plats ”ute på stan”. Lördag 17 mars visar över 100 företag, drivna av gymnasieelever från hela länet, upp sig med sina varor och tjänster i galleriorna MVG och Utopia.
– Det känns fantastiskt att Ung företagsamhet får förgylla centrum med massor av energi och ett kreativt utbud med allt från återvunna stearinljus till personliga träningspass, säger Frida Stighäll, regionchef Ung Företagsamhet Västerbotten.
– Jag hoppas och tror att det centrala läget kan ge eleverna fler säljmöjligheter och ökad uppmärksamhet för det fantastiska arbete de genomför.
Ett av alla företag på mässan är Kulturchips UF som drivs av fyra elever som går programmet ekonomi på Minervaskolan i Umeå. Med intresse för entreprenörskap och bokföring var det självklart att prova på att driva företag. Och att de testat företagande tror de också är en fördel i arbetslivet framöver.
Men hur kom ni på idén om Kulturchips?
– När vi bestämde oss för att tillverka och sälja chips ville vi hitta en egen nisch så att vår produkt skulle sticka ut på marknaden. Det finns en enorm variation då det gäller smaker på chips men vi insåg att det var en sak som saknades, det fanns nämligen nästintill ingen variation på råvaran. Därför säljer vi chips på ovanliga potatisar, däribland blue kongo.
– Namnet Kulturchips kommer från det att vi erbjuder smaker från andra kulturer då våra råvaror är vanligare i regioner som Nordamerika och Afrika. Vi vill se en större acceptans i samhället och ett litet första steg in i det tänker vi kan vara en enkel influens från något så simpelt som chips.
– Att uppskatta och acceptera andra kulturer är speciellt viktigt i Sverige nu med så många olika ursprung hos invånarna, men även i Umeå som var kulturhuvudstad 2014.
Något speciellt ni lärt är under UF-året?
– Vi skulle säga ansvar. Att driva ett företag på det här sättet ställer stort krav på individen; att kunna ta eget ansvar men samtidigt att vara en ledare. Vi har utvecklats och insett hur vi agerar i pressade situationer och vilken roll vi tar i ett sånt här samarbete.
– Sen har vi lärt oss mycket om att skapa relationer i arbetslivet, att etablera sig på marknaden och vad som krävs för att skapa och driva ett framgångsrikt företag på liten skala.
Vad tror ni om framtiden, funderar ni på att bli företagare senare i livet?
– Den här otroliga chansen och upplevelse med att driva företag som har absolut påverkat oss i vår syn på framtiden. Att driva eget företag är mycket arbete men också en väldigt givande erfarenhet som utvecklat oss alla.
– Genom att utsättas för stora utmaningar och krav att lösa problem finner man sig själv som person. Att bli egenföretagare är därför något vi funderar i framtiden.
Till sist: hur känner ni inför mässan mitt ute bland lördagsshoppande umeåbor?
– Det känns nervöst men även spännande. Vår marknadsföringsstrategi har baserats mycket på personliga kundrelationer och därför ser vi fram emot utmaningen att nå ut till kunder i en stor folkmassa. Vi hoppas såklart på att sälja mycket och pressa våra gränser.
FöretagsamhetNyföretagandeUtbildning