Nu kan Sundsvalls kommun bocka av sitt löfte om att göra 100 företagsbesök 2024. Målet är uppnått men arbetet slutar inte här. Företagsbesök är fortsatt prioriterat under 2025 med målsättningen att företagens önskemål ska matcha kommunens egen verksamhetsplan. ”Vi som jobbar med företagsfrågor inom Sundsvalls kommun måste komma ut och träffa företagen och ha ett framtidsfokus om att det ska bli bättre att driva företag i Sundsvall”, säger Olivia Åsberg, näringslivsutvecklare på Sundsvalls kommun.
De senaste åren har inneburit stora förändringar för arbetet med näringslivsfrågor i Sundsvalls kommun. Det tidigare näringslivsbolaget är nedlagt och en ny avdelning – Näringsliv och tillväxt – har inrättats. Ryggraden för verksamheten är de regelbundna företagsbesöken, berättar Olivia Åsberg.
– Det är så viktigt att komma ut och träffa företagen i deras vardag. Det gensvar vi har fått har varit glädjande och det mest återkommande i samtalen är att vi är på rätt väg, där företagen märker en positiv förflyttning vad gäller kommunens näringslivsfrämjande arbete.
På frågan om vad som blir resultatet av alla företagsbesök säger hon att besöken dokumenteras och analyseras. Därefter tas insikterna vidare till förvaltningarnas arbete och används för att utveckla kommunens arbetssätt.
– Vi sa redan från början att alla besök måste dokumenteras och för att det ska bli systematiskt har vi utgått från sju frågor, vilka fungerar som en mall för hur det är att driva företag i kommunen. Detta har också bidragit till att vi kunnat få konkreta önskemål vad som krävs för att företagsklimatet i kommunen ska bli bättre. Alla svar har därefter analyserats och resulterat i en lista som vi kallar för ”företagens fokus”, vilket är 10 prioriterade områden som vi försöker matcha med kommunens verksamhetsplan.
Olivia Åsberg berättar vidare att en av de frågor de kommer att fokusera på är att de företag som befinner sig i kommunens ytterområden oftare är mindre nöjda med kommunen och känner sig mer som en del av sina lokalsamhällen än Sundsvall som helhet.
– Det finns en styrka med att man ser sig som en Njurunda-, Alnö- eller Stöde-företagare och det är inget vi vill motarbeta. Däremot ser vi att kommunen har en viktig uppgift framför sig att också få dem att bli stolta och att se sig som en del av något större där vi tillsammans skapar framtidens Sundsvall. Kommunen äger inte frågan om företagsklimatet utan vi måste jobba tillsammans med de lokala företagarföreningarna som har en så viktig funktion utanför centrala Sundsvall.
Arenor/nätverk
Skapa förutsättningar för små företag
Attrahera fler invånare och skapa fler arbetstillfällen
Kompetensförsörjning på lång och kort sikt
Fokus på våra ytterområden
Fungerande infrastruktur
Stärka bilden av platsen Sundsvall
Skapa tillväxt i befintligt näringsliv
Fokus på IT, AI och spel
Stärka universitets relevans