Detta var sommaren då många upplevde Västernorrland för första gången, men det var långt ifrån tillräckligt med gäster för att ersätta en vår som helt kontrollerades av en pandemi. Det är också långt ifrån tillräcklig för att inbringa lugnet hos Visitas medlemsföretag inför en höst och vinter som ingen kan spå.
Det finns en mötesskam som vi tillsammans måste motverka. I vår kampanj ”Safe to visit” försöker vi på bästa sätt visa att våra medlemmar erbjuder säkra mötesplatser. Den innebär att företagen givetvis följer de restriktioner som sig bör och ofta mer där till.
Du som besökare kommer inte sitta axel mot axel mot nästa sällskap under julbordet, och avståndet i liftkön kommer vara mer tilltaget. Konferenslokalen kommer upplevas luftigare och större. Allt detta för att besöksnäringen ska ges en chans till överlevnad. För det är just så illa.
Många lever nu på hoppet och letar orken att kämpa, men jag är stolt att få arbeta med en bransch och näring som aldrig verkar ge upp. Den är fylld av både kreativitet och en prestigelöshet som jag verkligen tror kommer ta oss starkare ur detta fruktansvärda elände. Det är med största respekt och försiktighet i ordets rätta bemärkelse som jag tror på vägen framåt.
En strimma ljus framåt är att det är många som nu förstår vad vår näring verkligen betyder för platsen vi bor på eller väljer att besöka, både i ens hjärta och rent ekonomiskt.
Vi ställer inte in, vi ställer om.
Teres Gärdin, regionchef Visita Norrland
Visita