NYHET16 november 2023

Gästkrönika: Företagen löser våra största utmaningar

“Rör du dig inte framåt så glider du bakåt”. Det är en gammal klyscha men den håller än idag ett värde. I en värld där innovationen går fortare än någonsin förr så höjs ribban hela tiden och de som inte hänger med får stå vid sidan och titta på.

Foto: Viktor Skogsberg & Canva

När det kommer till samhällsutveckling så kommer den nästan alltid från antingen privat sektor eller direkt från staten. Staten kan bedriva samhällsförändring genom att införa nya lagar som moderniserar och förbättrar samhället. Tydliga exempel på det är bestämmelser kring rösträtt och yttrandefrihet. Där har staten gått in och ändrat i samhällets uppbyggnad för att driva det framåt. Men det viktiga att komma ihåg när det gäller förändringar från staten är att staten är ingen egen entitet som bara kommer på nya idéer. Tvärtom, staten är notoriskt dålig på innovation och alla nya idéer måste dras i långbänk genom befolkningen innan de kan genomföras. Statsapparaten arbetar extremt långsamt och all förändring kommer från någon annan. Det betyder att de samhällsförändringar som staten driver på inte ens kan kategoriseras som innovation utan bara en reaktion på vad samhället vill.

Men staten kan stimulera innovation inom den privata sektorn genom att skapa utrymme och möjligheter för privata aktörer att lansera egna företag med egna idéer och visioner. För på en konkurrensutsatt marknad så kommer de kommersiellt gångbara projekten utvecklas medan de dåliga affärsidéerna snabbt sorteras ut. Ju fler idéer som testas, desto fler kommer att visa sig vara lyckade och förändra världen på sitt sätt. Banbrytande upptäckter som glödlampan sker inte på ett kommittémöte inne på regeringskansliet, de sker hos en individ med en vision och kunskapen att genomföra den. Oavsett om det är Thomas Edison och glödlampan eller Steve Jobs och den moderna smartphonen så är de båda produkter av samma vilja att lösa problem. För det är precis vad innovation är i ett nötskal, att lösa problem på nya sätt.

När företagen ges möjligheten att förverkliga sina idéer och anställa den arbetskraft de behöver drivs samhället framåt.

Till och med när samhället är som mest pressat så levererar företagen. Under Covid-19 pandemin tvingades hela samhället ställa om. Affärer kunde inte längre bjuda in sina kunder för att handla och restauranger kunde inte erbjuda sittningar. Men enligt alla marknadsekonomiska principer kan man räkna ut att om det finns ett problem som kan lösas på ett kommersiellt gångbart sätt så kommer marknaden att göra det. Och vips så var hemleverans av mat det nya normala och företag som Foodora eller Uber Eats fanns där för att tillfredsställa efterfrågan som fanns. Men vissa företag sadlade om helt under pandemin. Ett exempel är de brittiska Formel 1-lagen som inte kunde tävla och istället började tillverka respiratorer åt sjukhus i hela Storbritannien. Sjukhusen gick på knäna och saknade utrustning men företagen löste det åt dem. I sådana situationer kan staten inte trolla fram det som behövs utan måste förlita sig på att det finns företag som kan steppa upp och hantera krisen.

När företagen ges möjligheten att förverkliga sina idéer och anställa den arbetskraft de behöver drivs samhället framåt. Staten bör alltså bara fokusera på att skapa en gynnsam miljö för företagen och lämna resten åt marknaden.

Viktor Skogsberg

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist