NYHET19 december 2018

Tre faktorer som stärker medarbetares motivation

Genom att koppla lönen till faktorer som styr inre motivation ökar de anställdas engagemang och prestation. ”Det ökar sannolikheten för att medarbetarna vill satsa och lägga mer energi på arbetet”, säger psykologiforskaren Helena Falkenberg.

Företag som vill prestera bättre än sina konkurrenter bör försöka se till att medarbetarna i högre grad drivs av inre motivation, konstaterar psykologiforskaren Helena Falkenberg.Foto: SÖREN ANDERSSON

I allt fler arbeten är resultatet beroende av vem det är som utför arbetet. Det är sedan länge självklart i service- och tjänsteyrken, men det gäller även i de allt fler kunskapsintensiva yrkena.

– Individens förmåga och vilja att prestera spelar stor roll för företags konkurrenskraft. Det har stor påverkan på resultatet att medarbetarna gör sitt bästa och lägger ner lite av sin själ i arbetet, säger Helena Falkenberg, doktor i psykologi.

Hon är också en av forskarna i en grupp på Psykologiska institutionen vid Stockholms universitet som forskar på de psykologiska perspektiven på verksamhetsnära lönesättning, i ett projekt finansierat av Svenskt Näringsliv.

I yrken där det spelar stor roll för arbetsresultatet vem det är som utför arbetet är den inre motivationen allra viktigast. Det innebär att resultatet är beroende av att personen drivs av att själva jobbet är roligt och tillfredsställande. Yttre motivation betyder att jobbet i sig inte är motiverande utan att personen drivs av något som ligger utanför, till exempel lön.

Både yttre och inre motivation hänger ihop med prestation i form av kvantitet, men kvaliteten i prestationer är tätare kopplad till inre motivation. Företag som vill prestera bättre än sina konkurrenter bör försöka se till att medarbetarna i högre grad drivs av inre motivation, för fördelarna är många, enligt Helena Falkenberg.

– Medarbetarna får då användning för hela sin potential, och det gör att de vill satsa och lägga mer energi på arbetet. Den som drivs av en inre motivation i jobbet är också mer uthållig.

Vad som styr inre motivation, varför vi arbetar och varför gör vi saker överhuvudtaget, finns det en hel del forskning om. En av huvudteorierna grundar sig på att det främst finns tre faktorer som bidrar till att öka den inre motivationen:

– Autonomi, det vill säga att känna att man har kontroll och inflytande. Att själv kunna bestämma över sitt arbete och hur målen ska nås.

– Att få känna sig kompetent, det vill säga att få använda sin kunskap och sin förmåga, och lära nytt. Det innebär att målen som har satts upp känns utmanande men ändå möjliga att nå.

– Samhörighet – att känna sig som en värdefull del i gemenskapen. Jag värdesätts och det jag gör spelar roll.

Lönen är en del i att bygga inre motivation, och företag som vill jobba mer aktivt med lönen bör tänka på hur dessa tre faktorer kan förhöjas.

Samtidigt är det en utmaning för chefer, särskilt när det mer gränslösa arbeten, att belöna medarbetare utan att kopplingen till lönen blir så hård att den blir kontrollerande, påpekar Helena Falkenberg.

– Minskar autonomin så minskar också den inre motivationen.

Det är också viktigt att medarbetaren förstår vad lönen baseras på och hur systemet ser ut, så att lönen känns rättvis och legitim.

– Den som lägger mycket kraft och energi på jobbet måste uppleva att lönen är schysst för att fortsätta att vara motiverad.

Både inre och yttre motivation påverkar

Oftast påverkas prestationen av både yttre och inre faktorer. Kopplingen mellan belöning och prestation, den yttre motivationen, är tydligast när belöning är knuten till ett speciellt beteende.

För en individ som på eget initiativ kan välja stimulerande arbetsuppgifter och därigenom hitta en större mening i arbetet dominerar i stället den inre drivkraften.

LönebildningLönesättning
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist