I takt med att e-handeln växer ökar också möjligheterna att vända sig till marknader utanför Sveriges gränser. Leif-Erik Johansson, vd på Modehuset Chic, har förutom en fysisk butik i Oskarshamn även en webbshop för att stå sig i konkurrensen när marknaden svänger mot en mer e-handelsintensiv försäljning.
E-handeln växer, enligt Svensk Handel kommer e-handel att utgöra 20–30 procent av handelns försäljning år 2025. I samband med att e-handeln växer, ökar också möjligheterna att vända sig till marknader utanför Sveriges gränser.
En förutsättning för att kunna bedriva gränsöverskridande e-handel är att tillhandahålla hemsida och webbshop på rätt språk. Det innebär att produkt- och avtalsinformation måste översättas till det språk och den marknad som e-handlaren vänder sig till, något som både blir en kostsam och tidskrävande uppgift.
Leif-Erik Johansson är vd på Modehuset Chic som erbjuder herr- och dammode via en fysisk butik i Oskarshamn. Företaget tillhandahåller även en webbshop för att möta konkurrensen, när marknaden svänger mot en mer e-handelsintensiv försäljning.
– När allt fler handlar via internet måste vi också tillhandahålla den tjänsten för att hänga med. Vi tog möjligheten att sälja våra varor på en större marknad och använda e-handeln som ett skyltfönster mot våra kunder. Det kommer gynna oss i längden, fler och fler handlar digitalt, säger han.
Under 2016 ville Modehuset Chic expandera sin e-handel utanför Sverige, för att nå fler kunder. Företaget skapade en funktionell webbshop där konsumenten själv kunde välja att visa hemsidan på svenska, engelska eller tyska. Det medförde ett initialt översättningsarbete av runt 400 produkter och relevant information, som senare skulle visa sig mer kostnadskrävande än vad Leif-Erik trodde.
– Det sker en ständig förändring i vårt sortiment. För modebranschen är det både tidskrävande och dyrt att antingen översätta hemsidan själv eller använda ett översättningsföretag. Hemsidan är ansiktet utåt, därför måste informationen hålla hög kvalité, säger Leif-Erik Johansson.
Företaget fick stänga språkfunktionen och kan nu endast erbjuda hemsida och webbshop på svenska. För många mindre företag kan digital handel vara den enda möjligheten att nå en internationell marknad och expandera utan att etablera lokala butiker i andra länder. Översättningskostnaden blir därmed en indirekt handelsbegränsning för Modehuset Chic.
– Vi ser en potential att handla gränsöverskridande genom e-handel. Idag finns det ingen möjlighet för oss att nå exempelvis tjeckiska, polska eller franska konsumenter på grund av nationella språkliga krav. Det kostar för mycket på grund av omständigheter som inte direkt rör handeln, säger Leif-Erik Johansson.
Digital infrastrukturDigitaliseringLeif-Erik JohanssonEUSverige