Nu lanseras Europe Unlocked – en koalition och kampanj för mer näringslivsvänliga prioriteringar hos nästa EU-kommission med fokus på konkurrenskraft genom öppna och konkurrensutsatta marknader.
Behovet av en mer näringslivsvänlig politik på EU-nivå fortsätter vara stort. Det svenska EU-ordförandeskapet är avslutat och har framgångsrikt satt frågan om Europas konkurrenskraft högt på EU:s agenda igen. I ett läge där vi inte kan skapa hävstångseffekt genom ett svenskt EU-ordförandeskap behöver vi bygga nya och bredare koalitioner. En strategi för långsiktig konkurrenskraft och produktivitet finns på plats men det kommer att krävas fortsatt mycket arbete för att den ska fyllas med innehåll och för att frågan inte nedprioriteras när andra frågor tar plats på EU-dagordningen.
– Vi är glada att kunna presentera lanseringen av Europe Unlocked idag – en europeisk koalition och kampanj initierad av Svenskt Näringsliv som driver på för ett starkare fokus på konkurrenskraft under nästa EU-kommission. Öppna och konkurrensutsatta marknader är nyckeln, och det är den inre marknaden också. Det är därför vi sänder ett SOS, Strengthen Our Single Market, som en del av Europe Unlocked, säger Anna Stellinger, chef för internationella och EU-frågor.
Den inre marknaden