Konkurrensverket får äntligen de verktyg som behövs för att stävja osund konkurrens från den offentliga sektorn. Det skapar förutsättningar för ett helt annat engagemang från offentliga aktörer, där man tvingas ta frågan på allvar, skriver Stefan Sagebro, expert på industripolitik, konkurrens och statsstöd.
Svenskt Näringsliv har länge påpekat behovet av att vässa reglerna mot offentlig säljverksamhet. Reglerna som tillkom 2010 var i sig ett genombrott i arbetet mot offentlig säljverksamhet som bedrivs i strid mot den lagstiftning som styr vad offentliga aktörer – stat, regioner och kommuner – får ägna sig åt. Under lång tid har särskilt små företag drabbats av offentlig säljverksamhet, som kan bedrivas med helt andra förutsättningar än privat sådan.
Offentliga säljverksamheter har skattebetalarna i ryggen och helt andra möjligheter att sammanblanda verksamheter, dela kostnader och få fördelar från övriga delar av den offentliga verksamheten. Inte undra på att många företagare varit frustrerade genom åren, när offentliga aktörer har trängt undan och ibland helt sopat banan med övriga konkurrenter på den lokala marknaden.
Men reglerna har genom åren visat sig alltför tandlösa. I regelverket ställs höga krav på att Konkurrensverket, som är den aktuella tillsynsmyndigheten, i domstol ska kunna bevisa vilka konkreta effekter på konkurrensen som den offentliga säljverksamheten orsakar. Det har visat sig ytterst svårt, vilket i sin tur gjort att Konkurrensverket blivit väldigt restriktiv i vilka ärenden som man väljer att prioritera. I dagsläget är regelverket så tandlöst att vi nästan är tillbaka i samma situation som innan 2010.
I augusti 2023 krävde därför Svenskt Näringsliv att regeringen såg över och förbättrade regelverket. Ett par månader senare satte regeringen spaden i jorden och startade en utredning som idag har presenterat sitt betänkande.
Det här skapar förutsättningar för ett helt annat engagemang från offentliga aktörer, där man tvingas ta frågan på allvar.
Det finns all anledning att se framtiden an med tillförsikt, om man har problem med osund konkurrens från offentliga aktörer. Utredningen föreslår nämligen en rad ordentliga förbättringar av reglerna, som lyfts ut från konkurrenslagen till en egen lag – lagen om offentlig säljverksamhet.
Det blir ett förbud som gäller ständigt, där Konkurrensverket föreslås få fatta beslut självt, utan att gå till domstol, och man ska kunna bötfälla offentliga aktörer för tidigare förseelser. Det här skapar förutsättningar för ett helt annat engagemang från offentliga aktörer, där man tvingas ta frågan på allvar. Dessutom föreslås krav på att säljverksamhet redovisas separat från övrig verksamhet, och utvärderas med jämna mellanrum. En bra sak, även för att allmänheten ska få insikt i vad till exempel en kommun ägnar sig åt, och vilka verkliga kostnader som en verksamhet orsakar.
Domaren får äntligen en riktig pipa att blåsa i, och både gult och rött kort i bröstfickan. Den osunda konkurrensens dagar är räknade.
Allt som presenteras av utredningen är dock inte positivt. Den andra huvudsakliga frågan som utredningen tittade på var införandet av ett så kallat konkurrensverktyg – ett ökat mandat till Konkurrensverket att ingripa mot enskilda företag, när dessa verkar på en marknad som uppvisar ”strukturella konkurrensproblem”. Företag kan alltså straffas, trots att man inte bryter mot några regler. Det kan till och med bli tal om att företag tvingas sälja av delar av sin verksamhet. Mer om detta skriver vi nedan.
Men det ska inte kasta någon skugga över det faktum att det nu äntligen finns utsikter om att få bukt med osund konkurrens från offentliga aktörer på allvar. Om utredningens förslag genomförs, så kommer det inte leda till att spelets regler ändras i grunden – men domaren får äntligen en riktig pipa att blåsa i, och både gult och rött kort i bröstfickan. Den osunda konkurrensens dagar är räknade.
Konkurrens från offentlig sektor/osund konkurrens