Dagens ensidiga fokus på pris vid offentlig upphandling bromsar innovation, kreativitet och kvalitet, menar flera företagare. Dessutom riskerar produkter som är bättre för miljön att bli bortvalda. ”Det kan ofta vara dyrare med miljövänliga varor och tjänster i dagsläget, men på sikt tjänar alla på det”, säger Karl Johan Börjeson, vd för ProTrain.
Bland företagare som har erfarenhet av att jobba gentemot offentlig sektor och lägga anbud på upphandlingar är bilden i de allra flesta fall samstämmig – pris vinner över kvalitet och innovation. Om upphandlaren väljer att enbart gå på pris i bedömningen av anbud så kräver det då också att de besitter stor kompetens på området, annars finns det att den upphandlade varan eller tjänsten inte motsvarar behovet.
Prisfokuset missgynnar både kvalitet och möjligheten till innovationer menar Karl Johan Börjeson, som är vd för ProTrain, ett företag som bland annat erbjuder järnvägstransporter och utbildar lokförare.
– Det handlar också om vad det är upphandlaren vill och behöver. Vill de bara pressa priset eller behöver de nya innovationer, ökad hållbarhet och kanske ett helt nytt tänk? I så fall är det fel att enbart gå på pris. För, exempelvis kan det ofta vara dyrare med mer miljövänliga varor och tjänster i dagsläget, men på sikt tjänar alla på det, säger han.
Ett exempel som Karl Johan Börjeson nämner gäller Sveriges lokflotta, som är äldst i Europa.
– Om inte det finns krav i upphandlingarna på moderna och mer miljövänligare lösningar med bättre avgasreningar kommer lokflottan aldrig att moderniseras. Den gröna omställningen bör förstås också uppmuntras via upphandlingar, säger han.
Stina Ljungkvist, vd för Carlstedt Arkitekter, håller med. Arkitekter upplever nu konsekvenserna av den dåliga konjunkturen i byggbranschen. Konkurrensen i upphandlingarna är allt hårdare och alltför lågt ställda krav bidrar till en osund prispress. Hon skulle önska friare upphandlingar där anbudsgivarna fick visa på innovation, kreativitet och kvalitet i stället för ett ensidigt fokus på pris.
– Samhällsbyggnadssektorn kräver långsiktigt hållbara och innovativa lösningar. Ett ensidigt fokus på lägsta pris per timme är inte samma sak som långsiktigt god ekonomisk lösning för den offentliga beställaren. Snarare finns en risk att ingen vill leverera på de prispressade avtalen när konjunkturen blir bättre – och då får inte de offentliga aktörerna de lösningar som de behöver, säger hon.
Privata företag måste ständigt förbättra sina erbjudanden och ha en bra omvärldsbevakning för att kunna vara konkurrenskraftiga. Detsamma borde även gälla offentliga aktörer, menar Stina Ljungkvist.
– Jag skulle gärna se fler upphandlingar där det beskrivs vilket problem som ska lösas och vilken funktion som önskas. Då skulle vi som anbudsläggare kunna få beskriva våra tankar och förslag och vi kunde då få koppla det till nya innovationer, grön teknik eller annat som leder till en ökad kvalitet och miljönytta, säger hon.
Ytterligare en faktor som försvårar upphandlingsprocesserna är att det helt enkelt överklagas för ofta, menar Karl Johan Börjeson. Det gör att allt tar längre tid och medför att upphandlarna gärna väljer att enbart gå på pris, då detta är svårare att överklaga. Alltså faller möjligheterna till innovativa lösningar bort.
– Det borde vara högre krav på att den som överklagar kan ange saklig grund. Då blir det lättare för de upphandlande att våga gå på annat än pris. Annars är risken stor att det ändå blir prisfrågan som avgör, även om intentionerna varit att ta större hänsyn till kvalitet.
Offentlig upphandling