Det finns idag en rad utmaningar inom det svenska skolsystemet. Utmaningarna visas tydligast med det stora antalet elever som inte klarar grundskolan. För att komma till rätta med problemen i skolan är det avgörande att vi har god tillgång till lärare med hög kompetens.
Problemet är speciellt stort i skolor med mindre fördelaktig elevsammansättning, såsom i utsatta områden och på landsbygden. Dessa skolor behöver bra lärare mest av alla, men har samtidigt svårast att rekrytera dem. Detta riskerar att spä på utanförskapet, försämra integrationen och försvåra företagens kompetensförsörjning.
Läraryrkets status har kontinuerligt försämrats, vilket har lett till ett sjunkande söktryck, och därmed allt lägre antagningspoäng, till lärarutbildningarna. Ett par år innan pandemin nådde Sverige en låg placering i OECD vad gäller andelen lärare som anser att läraryrket har hög status i samhället. Detta är bekymmersamt eftersom lärare med mindre kompetens riskerar att leda till sämre kunskapsresultat och kompetensförsörjning.
Välkommen på ett seminarium om vägar för att stärka lärarförsörjningen och läraryrkets status.
11 december kl. 10-11. Fika från kl. 9.30
Projektrummet, Näringslivets hus, Storgatan 19, Stockholm.
Fler deltagare tillkommer