HAR SÄNTS LIVE
Mellan lågstadiet och mellanstadiet ska skiftet ske: från att lära sig läsa till att läsa för att lära. Därefter riskerar de elever som inte läser tillräckligt bra att få problem i alla andra ämnen.
Men var femte grundskoleelev läser för dåligt. Gapet mellan de som läser bäst och de som läser sämst ökar.
Hur blev det så här? Släpper läskontrollerna igenom barn med läs- och skrivsvårigheter? Bedrivs verkligen läsundervisningen i enlighet med vetenskaplig evidens?
Näringslivet skolforum presenterar tre nya studier som ställer tuffa frågor om läs- och skrivundervisningen i svensk grundskola. Tillsammans pekar de också mot verkliga lösningar på den svenska läskrisen.
Seminariet börjar kl.10:00 och beräknas vara slut kl.11.30. Vi bjuder på fika från 09:30. Välkommen!
Medverkande:
Linda Fälth, professor i pedagogik, legitimerad lärare och specialpedagog.
Inger Fridolfsson, speciallärare, läromedelsförfattare och redaktör för tidskriften Läs- och skrivsvårigheter & Dyslexi
Ann-Marie Begler, tidigare generaldirektör på bl.a. Skolinspektionen och Brottsförebyggande rådet. Idag är hon styrelseledamot i Folkbildningsrådet och lässtiftelsen LegiLexi. Hon är även ordförande i kvalitetsrådet för en av Sveriges största skolhuvudmän Academedia.
Karin Johansson, vVD, Svenskt Näringsliv
Modererar gör Gustav Blix, ansvarig för grundskolefrågor på Svenskt Näringsliv.
HAR SÄNTS LIVE