Artaplasts vd Helge Steg, tillika ledamot i SME-kommittén, har utvecklat en modell som innebär att personer, ofta med bristande kunskaper i svenska, får en chans att få ett riktigt jobb. I TN berättar han hur.
Artaplast är en plastindustri som ligger mitt i ett industriområde en liten bit från Tyresö centrum i västra Storstockholm. Företaget har växt snabbt sedan en omstrukturering på 00-talet då vd:n Helge Steg och de andra ägarna tog över. Idag är Artaplast medelstort företag med en tillväxt på mellan 10 och 15 procent per år och en omsättning på 230 miljoner kronor. Målet för 2025 är 250 miljoner kronor. Kunderna återfinns främst inom livsmedelsindustrin och läkemedelsindustrin.
För att klara tillväxten är Helge Steg hela tiden på jakt efter ny kompetens. Som alla företag löser Artaplast det på lite olika sätt, och en av metoderna är just att hitta fler medarbetare, såsom ungdomar eller personer som precis har kommit från en utbildning. Ofta är det invandrare med bristande kunskaper i svenska. Helge Steg och hans personal har lagt ned mycket tid och engagemang för att hjälpa invandrarna som kommer till företaget, inte minst när det handlar om att hitta rätt i den svenska byråkratin. Engagemanget har gett genklang lokalt när Artaplast fick ta emot priset Årets eldsjäl av Tyresö kommun.
--
Ovan är ett utdrag ur reportaget i Tidningen Näringsliv, läs hela texten här. Bilderna ovan är också hämtade ur reportaget i TN.
SME-kommittén