Industriföretaget TBO Haglinds förebyggande arbete är avgörande för den låga sjukfrånvaron. "Vi har fantastiska resultat. Samtalen handlar om att ge medarbetare metoder för att hantera arbete, privatliv, vardag och kriser", säger HR-chefen Mia Hultgren.
TBO Haglinds AB finns i Arboga med tillverkning och installationer av balkonger i hela Sverige och har ett 50-tal anställda. Företaget jobbar framgångsrikt med att minska sjukfrånvaron. Mia Hultgren är HR-chef och menar att förebyggande arbete är avgörande för framgång.
– Vi har hittat ett bra sätt att fånga tidiga signaler på ohälsa och därför också lyckats ta tillvara arbetsförmåga och minska sjukfrånvaron, säger hon.
Mia Hultgren berättar att företaget har många erfarna medarbetare och låg personalomsättning. TBO jobbar förebyggande – och med hela människan. Till företaget finns en coach knuten och alla medarbetare erbjuds samtal.
– Vi har fantastiska resultat. Samtalen är framförallt förebyggande och handlar om att ge medarbetare metoder för att hantera arbete, privatliv, vardag och kriser. Vi jobbar med hela människan och kost, motion, attityd, jobb och relationer. Vi skiljer inte på arbetsrelaterade och privata skäl utan jobbar med att ge medarbetaren verktyg att hantera både och. Samtalen har uppskattats mycket av medarbetarna, vi fångar tidigt upp tecken på ohälsa och vi har låg sjukskrivning, säger hon.
Även vid långtidssjukskrivningar har TBO Haglinds jobbat med coachsamtal och enligt Mia Hultgren har det varit framgångsrikt.
– Vi har erbjudit coachsamtal även vid långtidssjukskrivningar, med mycket goda resultat. Medarbetarna kommer tillbaka till arbetsplatsen snabbare och får samtidigt verktyg för att förhindra att de blir sjuka igen. Psykisk ohälsa är svårt att jobba med som arbetsgivare eftersom det många gånger är en blandning av privata och jobbrelaterade skäl. Vad arbetsgivaren kan göra för anpassningar för återgång i arbete är sällan lika tydligt som om en medarbetare har brutit foten men med vår metod hittar vi tillsammans vad som behöver göras, säger hon.
Mia Hultgren är kritisk mot hur vården jobbar med sjukskrivningar. Hon pekar på svårigheter för arbetsgivare att komma i kontakt med vården och läkarintyg som inte hjälper arbetsgivaren i anpassning av arbetsuppgifter.
– Medarbetarna är vår viktigaste resurs och om någon blir sjukskriven vill vi skapa förutsättningar för snabb återgång i arbete. Vi jobbar med trygghet och kvalitet mot kunden och vi är känsliga när en medarbetare blir borta. Det är svårt när vi som arbetsgivare inte får tillräcklig information om arbetsförmåga och att försöka få ett samtal med sjukskrivande läkare har jag upplevt som nästan omöjligt, säger hon.
En tillgängligare vård för arbetsgivare men också för medarbetare är en önskning som Mia Hultgren har på den offentliga vården, framförallt vid psykisk ohälsa. Hon efterlyser också fler metoder för att jobba med mot psykisk ohälsa och mer forskning för kunskap om vilka metoder som är effektiva.
– Den offentliga vården måste bli mer tillgänglig, både för patienten och arbetsgivaren. Det är alldeles för långa väntetider för medarbetare som behöver hjälp. En tid hos en kurator på en vårdcentral kan ta månader att få. Jag är förvånad att det inte finns mer forskning på området. Den psykiska ohälsan är arbetsgivarnas största utmaning, säger Mia Hultgren.
Socialförsäkringar och arbetslöshetsförsäkringSocialförsäkringsfrågor