Många företag vill hjälpa till i den akuta flyktingsituationen, men upptäcker att det fortfarande finns byråkrati och regler som försvårar.
Det har nu gått mer än en månad sedan den fasansfulla invasionen av Ukraina inleddes. Av de många människor som är på flykt har en del sökt sin fristad hos oss i Sverige. Erfarenheten av tidigare flyktingströmmar borde ha lärt oss vikten av att snabbt kunna lotsa in människor i samhället. Många företag står redo att hjälpa till med det som de är bäst på, men även denna gång får vi in många rapporter om byråkrati och regler som sätter hinder.
Det handlar exempelvis om att den som vill hyra ut sina lokaler till ukrainska flyktingar riskerar att drabbas av en skattesmäll, på grund av en gammal momsregel. Lokaler som hade kunnat användas står tomma i väntan på nya besked.
Den största nyttan företagen kan göra är att hjälpa de flyktingar som kan att snabbt komma in på arbetsmarknaden. Det är inte bara bra för flyktingarna själva. Svårigheterna att hitta personal med rätt kompetens är att av de största problemen för näringslivet. Tre av tio försök att anställa misslyckas helt, vilket får konsekvenser i form av att produktionen minskar, investeringar skjuts på framtiden och att arbetslösheten blir hög. Många av de som nu kommer har kompetenser som företagen letar efter.
I teorin kan den som flytt från Ukraina börja jobba från dag ett, men i praktiken är det svårare. Det handlar inte om byråkratiska detaljer som att registrera sig hos Migrationsverket och få samordningsnummer, något som tar allt längre tid. Men det handlar också om praktiska saker som att ordna boende, skola åt barnen, med mera, innan det blir möjligt att kunna arbeta.
Att få hela processen att gå så snabbt och smidigt som möjligt är avgörande, både för flyktingarnas framtid och för vår egen.