Petter Lundgren är vd för Clockwork och Gävleborgs representant i Svenskt Näringslivs SME-kommitté. Där arbetar han för bättre villkor för små- och medelstora företag och en flexiblare svensk arbetsmarknad.
Petter Lundgren leder bemannings- och rekryteringsföretaget Clockwork som har verksamhet på 17 orter, varav sex stycken återfinns i Gävleborgs län. De jobbar såväl med alltifrån chefsrekrytering till rekrytering av industripersonal; helt enkelt med att säkra tillgången på efterfrågad arbetskraft. I likhet med stora delar av näringslivet har Clockwork påverkats kraftigt av Coronakrisen.
– Vi har påverkats mycket av Coronapandemin. Vi står starka på marknaden och har tagit marknadsandelar, men hela branschen har påverkats av den stora minskningen av efterfrågan på arbetskraft. Därför har stödåtgärderna som sänkningen av arbetsgivaravgifterna varit viktiga och välkomnade.
Samtidigt som han leder Clockwork är Petter Lundgren ledamot i Svenskt Näringslivs SME-kommitté som agerar rådgivande åt organisationen verksamhetsstyrelse och VD i frågor av särskild vikt för små och medelstora företag. Utöver att hantera frågor kopplat till nuvarande kris har Lundgren också varit engagerad i frågorna om framtidens arbetsmarknad.
– Jag har varit engagerad i SME-kommittén i 3-4 år och är framför allt aktiv i utskottet för arbetsmarknad och kompetens där de nyss avslutade LAS-förhandlingarna upptagit mycket tid. För många SME-företag är annars sänkta arbetskraftskostnader den viktigaste frågan och då är det framför allt skatterna man behöver se över.
Petter Lundgren har också länge intresserat sig för frågan om ungas entreprenörskap och sitter därför med i Ung Företagsamhets styrelse i Gävleborg.
– Jag tycker att det häftigt att se den oerhörda kraft som finns hos unga och gör gärna vad jag kan för att stötta. Men för oss företagare som samarbetar med UF, vilket är många, är det win-win. Antingen blir de företagare eller duktiga anställda.
Som aktiv i Kompetensföretagen och Svenskt Näringsliv rekommenderar Lundgren fler företagare att delta i sin bransch- eller företagarorganisationens opinionsbildande arbete.
– Det har givit mig mycket, för i näringslivsorganisationerna får man vara med att förändra på riktigt. Här kan man påverka och göra skillnad på ett snabbare sätt än inom partierna, upplever jag.
SMEEntreprenörskapUNG FÖRETAGSAMHET.Petter LundgrenClockwork