Industriprogrammet i Bispgården har länge kämpat med att locka elever, men nu har något förändrats. Genom riktade insatser, prova på-dagar och en stark närvaro i sociala medier har fler unga fått upp ögonen för utbildningen. Trots framgångarna finns fortfarande utmaningar – inte minst att få fler tjejer att välja tekniska yrkesprogram.
Fordons- och transportprogrammet har alltid varit populärt med fyllda klasser år efter år. För industriprogrammet har det inte alltid varit så, men nu har något hänt.
- Vi har jobbat aktivt för att få fler elever att söka till industriprogrammet under flera år, men förra våren hände något. Känslan är äntligen, berättar rektor Erika Östling på Bispgården.
Det är ingen slump att fler elever har fått upp ögonen för den här utbildningen. Skolan har återkommande prova på-dagar på högstadiet och det är viktigt att ungdomarna pratar gott om utbildningen. Att synas i sociala medier är också väldigt viktigt.
- Det finns en bild av att det skulle vara grått och smutsigt att jobba inom industrin, och det är viktigt att vi kan visa upp att det inte stämmer. Vi samarbetar med många företag och då kan elever se hur det ser ut på riktigt. Dessutom vet inte alla att utbildningen är förberedande för universitet- och högskola, säger Erika.
Det behövs mer kunskap om yrkesprogrammen och ofta ligger det fördomar bakom varför elever väljer de utbildningar de gör. De tänker att de yrkesförberedande programmen är för nischade och att det finns större karriärmöjligheter på ett så brett program som möjligt.
- Många vet inte att de kan göra karriär inom sitt område. De tror att de måste ha samma arbetsuppgifter hela arbetslivet. Jag tror att det är jätteviktigt att öka statusen för de här yrkena, så att allt fokus inte hamnar på de med akademisk utbildning, menar Erika.
En annan utmaning är att få fler tjejer att söka till den här typen av utbildningar, där det historiskt sett har varit en stor majoritet killar.
- Det handlar om att få fler tjejer att våga testa så de förstår hur roligt det är. På Fordon- och transportprogrammet är det hälften killar och hälften tjejer, medan det bara är 1 tjej av 9 elever på industriprogrammet. Det är viktigt med en jämn fördelning i alla yrken, vi bidrar med olika perspektiv och vi arbetar ibland lite olika vilket är bra. Här finns det fortfarande mycket att göra, avslutar Erika.