- Ekoprofilen är en viktig del av vår själ. Här är vi kompromisslösa och säljer inte själen till djävulen. Vi är ett företag som alltid går vår egen väg. Det handlar om att hitta sin nisch och inte vara så förbaskat lagom, förklarar Mattias Ekstrand, försäljningschef på Klättermusen AB i Åre.
Det miljömässigt riktiga, det funktionella, det högkvalitativa och det exklusiva är de egenskaper som kommit att prägla företagets produkter – kläder och ryggsäckar för ett krävande och strapatsrikt friluftsliv.
Det var 1984 som Peter Askulv och hustrun Eva startade Klättermusen i Umeå. Efter några år flyttades verksamheten till Åre.
- Lokaliseringen hit till Åre känns mer naturlig för ett företag i den här bransch, betonar Mattias Ekstrand och pekar upp mot fjällsluttningen.
- Förutsättningarna för att utveckla och testa våra produkter är fantastiska med närheten till skidåkning, fiske, fjäll och skogar. Dessutom lever vi med ständiga förändringar i väderleken, säger han.
Här mitt i ett allt populärare vintersportparadis ligger arbetsplatsen för de 20 medarbetarna på Klättermusen, som svarar för företagsledning, försäljning, design och produktutveckling. Tillverkningen av kläderna är utlokaliserad till Kina och ryggsäckarna sys i Vietnam, men allt produceras enligt direktiven från Åre.
Det innebär bland mycket annat att polyamid från gamla fisknät och mattor återanvänds i ryggsäckar och väskor. För att uppmuntra kunderna till miljöinsatser har Klättermusen infört en pant på upp till 20 euro, en summa som betalas tillbaka den dag de utslitna friluftsgrejerna återlämnas.
Man arbetar också med ett egenutvecklat ECO-index med parametrar som impregnering utan fluorkarboner, tillverkning med minst 70 procent återvunnet material och att en procent av försäljningen ska gå till miljöstödjande projekt.
Under de drygt 25 år som Klättermusen existerat har den huvudsakliga kundgruppen fått sällskap.
- Fortfarande dominerar de aktiva friluftsfantasterna som behöver de speciella funktioner vi erbjuder. Men nu hittar även kunder som letar efter en stark ekoprofil och andra värden som Klättermusen står för till oss, berättar Mattias Ekstrand.
Till detta kan man lägga att kunderna inte är särskilt priskänsliga.
- Vi konkurrerar aldrig med priset, fastslår han.
Exportandelen uppgår till ungefär 75 procent. Norge, Danmark, Japan och Sydkorea är de största utlandsmarknaderna.
- Glöm inte att världens största marknad för produkter inom outdoor finns i Japan och Korea och att många människor i dessa länder är mycket intresserade av design, säger Mattias Ekstrand.
Genom åren har företaget fått ta emot en lång rad förnämliga utmärkelser, inte minst av organisationer i den egna branschen. Nyligen kunde dessutom Dagens Industri föra upp Klättermusen på sin lista över Gasellföretag i Jämtland. Omsättningen ökade med 130 procent mellan 2006 och 2009.
Mattias Ekstrand tycker inte att det är ett mål i sig att växa snabbt.
- Vi kommer nog att fortsätta att expandera i hög takt, men det har inget egenvärde. Då är det viktigare att befästa positionen och ta hand om de befintliga kunderna. Det är bättre att arbeta långsiktigt och rätt än att jobba fort och fel, poängterar han.
Sören Karlsson
Entreprenörskap