I höstas inleddes ett regeringsuppdrag för att utveckla länsstyrelsernas service och bemötande i kontakter med företag. Arbetet ska pågå under tre år och inledningen ser lovande ut.
Länsstyrelsernas ska bli bättre på service och bemötande i kontakter med företag. Det är grunden i ett regeringsuppdrag som inletts under 2024. Medarbetarna ska också få en tydligare bild av näringslivets förutsättningar och behov. Och när de första månaderna av arbetet summeras ser det klart lovande ut. Det har väckt stort intresse och positiva reaktioner både internt och externt, berättar Maria Arnholm, landshövding i Kronobergs län varifrån uppdraget samordnas.
– Medarbetarna är väldigt engagerade och vill att vi ska visa oss så duktiga och bra som vi är. Förutom att utveckla vårt arbetssätt, så handlar det för oss om att visa upp de goda exemplen.
Även om länsstyrelserna ibland kritiseras för långa handläggningstider, så har de jobbat på att förbättra sin kommunikation i ärenden och får ofta även positiv kritik för hur de utför sitt uppdrag, betonar Maria Arnholm. Men hon är medveten om att arbetssätten och avvägningarna inom verksamheten inte alltid är lättbegripliga.
– Vi efterlever de lagar och regler vi har och det står alltid olika intressen mot varandra. Vi på länsstyrelserna vill gärna bidra till konstruktiva lösningar på målkonflikter, men vi skulle även vilja bli bättre på att förklara vad vi gör.
Det handlar bland annat om att bli tydligare i samband med förändringar och duktigare på att agera rådgivare, förklarar Maria Arnholm. Som led i detta tror hon bland annat på utveckling av nya kundundersökningar. Just nu läggs dessutom sista handen vid en webbaserad utbildning som utgår från riktlinjerna i regeringsuppdraget.
– I början av 2025 ska vi sjösätta den här webbutbildningen och vår förhoppning är att så många medarbetare som möjligt på landets länsstyrelser ska genomföra den. Om ett år hoppas jag också att det är fler som har märkt att vi gör det här arbetet, liksom att vi genomför fler kundundersökningar, säger Maria Arnholm.
Även Per Schöldberg, som leder regeringsuppdraget, har fått väldigt god respons på processen han dragit i gång. Han märker en tydlig vilja inom länsstyrelserna att utveckla arbetet tillsammans med företag och kontakterna med berörda organisationer gör honom optimistisk.
– Beslutsprocesser kan vara svåra, men eftersom viljan finns där både från näringslivet och länsstyrelserna så tror jag att vi ska kunna ta ett antal steg under de närmaste åren. Jag upplever att vi har en bra diskussion med Svenskt Näringsliv, liksom med LRF och olika branschorganisationer, och vi kommer att fortsätta samtalet. Det viktigaste är att man håller i gång den här dialogen. För det är naturligtvis inte en sak som ska göras om man ska utveckla verksamheter, utan det handlar om ständiga förbättringar, säger Per Schöldberg.
Tillsammans med andra utvecklingsprojekt som drivs inom länsstyrelserna ser han möjligheter att stärka både myndighetssverige och svensk industri.
Serviceinriktat myndighetsutövandeLokalt FöretagsklimatLÄNSSTYRELSEN.