NYHET14 januari 2025

Ulrika Riseby – ny näringslivschef med uppdrag att stärka Noras företagsklimat

Nora kommun har legat i botten av länets kommuner när det gäller företagsklimat under lång tid. Förra året kunde man dock skönja ett trendbrott med förbättrade betyg på flera parametrar i Svenskt Näringslivs undersökning Lokalt företagsklimat. Nu ska kommunens nytillträdde näringslivschef Ulrika Riseby bidra till att fortsätta vända trenden uppåt.

Som ny på jobbet fokuserar Ulrika Riseby nu på att träffa så många företagare som möjligt för att lyssna och få en uppfattning om hur näringslivet i Nora mår. Foto: Per Groth

Hur har första tiden på nya jobbet varit?

– Intensiv, mycket nytt men också väldigt intressant. Det var ju 11 år sedan jag jobbade kommunalt så det är en del som har förändrats och sen är det ju lite skillnad på att jobba privat och offentligt. Men jag känner mig otroligt välkommen och det är en kommun som verkligen vill jobba med sitt näringsliv och satsar på att ge en bra service till företagen. Jag ägnar dagarna åt att växelvis läsa in mig på vad min föregångare har gjort men också att knacka på och hälsa på företag och företagarföreningar i kommunen för att själv få en uppfattning om hur företagarna mår i Nora.

Du har ju en bred erfarenhet av arbete för ett bättre företagsklimat. Vad tar du med dig från ditt arbete med dessa frågor i ett stort antal kommuner runt om i landet?

– Det är ju det som är så bra. Det finns så mycket bra som görs i olika kommuner som vi kan ta med oss. Dels att arbeta strategiskt och långsiktigt med den kommunala organisationen så att vi alla går åt samma håll. Att få och ha en ömsesidig respekt för både företagens behov och brist på tid samtidigt som det finns en grundläggande förståelse för kommunens roll och långsiktighet tror jag är nyckeln till ett framgångsrikt företagsklimatarbete. Att se möjligheter och hjälpa företagaren att ta tillvara på sina intressen är ju grunden i förvaltningslagen samtidigt som företagen behöver förstå att rättssäkerhet och likabehandling är centralt i den kommunala organisationen. Jag tycker även att kommunen har en skyldighet att vara tydlig och förutsägbar i sin kommunikation så att företagarna förstår vad som är på gång och kan se vad som påverkar dem löpande.

Enligt Svenskt Näringslivs undersökning är företagarna i Nora kommun långt ifrån nöjda med företagsklimatet. Vad tänker du om det och vad tycker du behöver göras för att ändra på det?

– Jag är så ny på jobbet så jag har inte hunnit göra den analysen ännu men jag tycker spontant att den bild jag får från de företag som jag möter är att de är ganska nöjda samtidigt som jag respekterar att de ger det betyg som de gör. Jag tror att svaren speglar företagarnas upplevelse både som företagare, invånare, föräldrar och anhöriga. Det kan även vara så att gamla ärenden som har varit konfliktfyllda påverkar lång tid senare. Här behöver vi i kommunen bli duktigare på att berätta allt bra som sker i kommunen. Upplevelsen och attityden till företagsklimatet är ganska så brett så här är det viktigt att Nora är en transparent och tydlig kommun som visar att näringslivsfrågor och företagarna är viktiga för kommunens tillväxt. Nora ska växa till 13000 invånare till 2030 och det pågår dagligen arbete för att ta fram detaljplaner för både företagare och bostäder. Jag hoppas att företagarna som svarar på enkäten upplever att det blir allt bättre. Nora kommun har en näringslivsstrategi med tillhörande handlingsplan som är framtagen av både näringsliv och kommun och den jobbar vi med för att genomföra.

Vad är det första du tar tag i som ny på jobbet?

– Lära känna företagarna i kommunen och den kommunala organisationen. Jag vill träffa så många företagare som möjligt för att lyssna in och samtidig förstå vad som sker inom förvaltningen, både i Nora kommun men också i den gemensamma samhällsbyggnadsförvaltningen som är placerad i Lindesberg och där det mesta av myndighetsbesluten fattas. Jag behöver förstå vad som är viktigt för den politiska majoriteten och se vad vi kan göra för att nå målen i strategin och handlingsplanen. Nora ska höja sina betyg i Svenskt Näringslivs enkät och det hoppas jag att vi på vår avdelning kan bidra med.

Vi brukar prata om att ett riktigt bra företagsklimat uppstår om alla – politiker, tjänstepersoner och företagare – drar åt samma håll. Vad önskar du av företagarna som är verksamma i Nora kommun?

– Precis det du säger. Att vi drar åt samma håll! Det innebär att vi som kommun lyssnar in de behov som finns men också är duktiga på att förklara vad en kommun kan hjälpa till med. Det måste finnas en ömsesidig respekt för varandras roller och möjligheter. Sen tror jag att det är viktigt att både företagarna, invånare och kommunala tjänstepersoner är stolta över Nora och det vi är och det vi strävar mot. En fantastisk kommun att bo, leva och verka i.

Till sist, vad är det bästa med Nora?

– Jag upplever att det är en framåt kommun som vill utvecklas tillsammans med sina invånare och företag. Jag upplever att både ledande politiker, kommunledning, tjänstepersoner och företagare ser positivt på Noras utveckling. Det märks tydligt när vi nu får flera etableringsförfrågningar och vår Tillväxt och fastighetsavdelning verkligen är på tårna för att se möjligheter och snabbt lösa de utmaningar som uppkommer. Det känns oerhört positivt att få jobba med en sådan organisation.

Lokalt Företagsklimat
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist