De kraftigt försenade gatuarbetena i västra Malmö slår stenhårt mot butiker och andra verksamheter som är beroende av att folk rör sig i området. Företagare är djupt kritiska till kommunens hantering.
Trafikstöket fortsätter i västra Malmö. Stora gator har grävts upp för att anpassas för längre bussar som rymmer fler passagerare. Men dessvärre är det inte bara bussarna som blir extra långa – byggtiderna har visat sig bli detsamma. Och i väntan på att pulsådror för stadstrafiken som Regementsgatan och Erikslustvägen ska öppnas som vanligt igen förlorar företagare i området massor av kunder och pengar.
Flera förklaringar ges till att gatuarbetena drar ut på tiden. Malmö stad pekar på oförutsedda faktorer och ett byggföretag som inte skött sina åtaganden. Byggföretaget hänvisar i sin tur till tilläggsbeställningar och att kärva ekonomiska tider har gjort det svårt att betala underleverantörer i tid.
Hur som helst får varje dag med avstängd trafik kännbara konsekvenser för butiker och andra verksamheter som är beroende av att folk rör sig i området. Inte minst vid Fridhemstorget och Erikslust där gatuarbetena skulle ha varit klara för flera veckor sedan. Nu sägs slutdatum i stället bli någon gång i oktober, men berörda företagare vågar inte lita på det eftersom arbetet hittills har gått så långsamt.
Siamak Emam, som är delägare i Regements apotek, berättar om en dramatisk minskning av antalet kunder.
– Gatuarbetena har påverkat oss så negativt. Sedan de började i januari har vår omsättning bara sjunkit. Jämfört med tidigare år har vi tappat över 30 procent av kunderna varje månad. Vi har fått minska på personalen, säger Siamak Emam.
Han är kritisk till kommunens hantering och efterlyser någon form av kompensation. Anna Manhem, som driver klädaffären Elgas boutique vid Fridhemstorget, önskar detsamma, men har mötts av beskedet att kommunen inte jobbar så. Även för hennes verksamhet har det utdragna gatuarbetet fått väldigt stora konsekvenser.
– Det har varit en katastrof för oss. Vi är egentligen de som är mest instängda. Man har bara kommit in från ett håll till vår butik, vilket har lett till att vi tappat alla spontankunder. Det är tack vare våra stamkunder som vi ändå har kunnat hålla i gång, säger Anna Manhem.
Under sensommaren hade hon hoppats på bättre ruljangs med öppnade gator och en ny höstkollektion. Men nu avslutas alltså vägarbetena vid butiken först i mitten av hösten – i bästa fall.
– Tidsplanen har ju spruckit flera gånger, påpekar Anna Manhem.
Företagare efter företagare i området beskriver situationen med samma huvuddrag: kraftigt minskad omsättning sedan gatuarbetena inleddes med allt vad det innebär för försörjning och personal.
Riktlinjerna från Sveriges Kommuner och Regioner är tydliga: ”Gatuarbetet ska utföras utan längre avbrott/uppehåll för att minska olägenheter för närboende, näringsidkare och trafikanter, speciellt inom kommunens centrala delar och på gator med hög trafikbelastning”, står det i handboken Gatuarbete i tätort.
Ingen kan blunda för att läget i västra Malmö nu avviker väsentligt från det.
– Det här är djupt olyckliga exempel på hur företag kan drabbas i samband med byggnationer i stadsmiljö. Och det visar hur viktigt det är att företagarperspektivet finns med redan under planeringen av större projekt. Även när det inte går att undvika störningar måste företagen få så bra förutsättningar som möjligt under hela byggtiden. Tidig och tät dialog mellan kommunen och företagarna är ofta nyckeln till det, säger Johan Dalén, regionchef på Svenskt Näringsliv i Skåne.
Tobias Lindberg