På 30 år har Malmöföretaget Paxxos sopsäckar blivit hälften så tunna, men dubbelt så starka. Nu tillverkar de världens starkaste sopsäck, samtidigt som deras produkter kan minska klimatpåverkan för avfallshanteringen med mer än hälften. "Att gå över till vårt system minskar plastförbrukningen med 70 % och vår vision är 'carbon zero', att inte skapa några koldioxidutsläpp alls", säger vd Henrik Petérs.
Om en säck bara fylls till hälften innan den slängs så slösas den andra halvan bort. Helt i onödan, menar Henrik Petérs. Med Paxxos sopsäckar klipper man helt enkelt av påsen där den är full och sluter igen. Sedan knyter man botten och drar ut nytt säckmaterial från en lång säckkassett. En enda sopsäckskassett är 110 meter lång, så det blir många byten innan en ny kassett måste hämtas.
– Nya säckar och själva säckbytet tar mycket tid för företagen. Vi räknar med att det inte ska ta mer än 30 sekunder att byta våra påsar, säger Henrik Petérs.
Historien bakom Paxxo börjar 1980 när Henriks pappa, Carl-Hugo Petérs, grundar bolaget tillsammans med en kollega från förpackningsföretaget PLM. Då var det få företag som räknade på sina miljöeffekter. Paxxos säckar såldes med ekonomiska argument, mindre slöseri och snabbare byten kan spara pengar. I dag ser det annorlunda ut. Den som går in på Paxxos hemsida kan själv fylla i siffror och få fram hur mycket koldioxidutsläpp de kan spara på att gå över till företagets produkter.
– Redan på 90-talet tillverkade vi också nedbrytbara plastpåsar för matavfall, men i takt med att miljömedvetandet har ökat så har miljöargumentet blivit viktigare, säger Henrik Petérs.
De senaste åren har företaget stadigt växt, till en omsättning på över 100 miljoner kronor i år och mer än 40 anställda. En del av förklaringen ligger i ständig teknisk utveckling. Med nya recept på platsen har den på 30 år kunnat bli hälften så tunn, och samtidigt dubbel så stark. Företaget har också utvecklat systemet för industridammsugare, reningsverk och farligt avfall på sjukhus, som sedan har blivit standardsättande.
Nu gör Paxxo sin största satsning hittills. 50 miljoner kronor investeras i en ny anläggning i Malmö som på sikt kan fyrdubbla produktionen. 70 procent av produkterna går på export, främst till Europa men även USA och Australien. Inom några år tror Henrik Petérs att försäljningen i USA blivit så stor att de kommer öppna en fabrik även där. Samtidigt hoppas man kunna växa mer i södra Sverige.
– Vi har alltid varit ett Malmöföretag och vill gärna göra mer för att ge tillbaka till det samhälle där vi verkar, säger Henrik Petérs.
Han framhåller mångfalden som en styrka för företaget. Många av de anställda har rötter i andra länder och på Paxxo pratas det i dag mer än 20 olika språk.
– Vi har stävat att öka mångfalden på Paxxo på olika sätt. Att det har blivit så här beror på att vi är ett internationellt företag som kan dra nytta av många olika kultur och språkkunskaper. I vår produktion finns arbeten där inställning och arbetsamhet är viktigare än språkkunskap. Det är lättare att lära sig svenska än att ändra en person. Det gör att vi haft möjlighet att ge många människor chansen att komma in i samhället, säger Henrik Petérs.
Miljö och hållbar tillväxt