Drönarledare, GIS-designer, rymdturistpilot, robotutbildare. Svensk arbetsmarknad står inför en dramatisk förändring med nya jobb som vi ännu inte ens vet namnen på. Orsaken är digitaliseringen som ersätter jobb som tidigare bara människor kunnat utföra. Vilka yrken försvinner och vilka kommer till?
Det har Stefan Fölster, Reforminstitutet, granskat och analyserat i en ny bok, ”Framtidens jobb”, som vi bjöd in honom att tala kring vid ett möte i Malmö som samlade företagare och skolföreträdare.
Vi står inför vad som kallas den fjärde industriella revolutionen. I takt med den teknologiska utvecklingen efterfrågas ständigt nya färdigheter och ny expertis. Vad händer när artificiell intelligens, robotteknik, 3D printing och Internet of Things fundamentalt förändrar hur vi ser på arbetskraft, kunskap och erfarenheter?
– Vi ser hur det försvunnit 450 000 jobb de senaste 20 åren – men också att nya kommit till. Dataspecialister har bland annat ökat med 20 procent de senaste fem åren, säger Stefan Fölster.
Runt hörnet finns självstyrande bilar, robotar som kan lära sig laga mat, digitala kundtjänster och självlärande dataprogram som fungerar som en psykolog. Detta är innovationer man tidigare trott var omöjliga, och de utvecklas snabbt inom snart alla branscher.
Sverige tillhör ett av de länder som ändå klarat sysselsättningen bra historiskt och där har reformer varit en viktig del. Vid en internationell jämförelse kan vi se att historiskt har de länder som varit bra på att genomföra reformer klarat sig bättre än övriga.
– Men när robotar blir duktigare än människor räcker det inte med reformer, vi måste på allvar diskutera hur vi ska kunna få de nya kompetenser som kommer att efterfrågas, säger Stefan Fölster.
Att enbart gå efter de listor på bristyrken som bland annat Arbetsförmedlingen presenterar missas poängen och ger ingen bild av vilka kompetenser som krävs. Stefan Fölster har i stället studerat tusentals jobbannonser inom många branscher för att få ledtrådar. Det han fann efterfrågades var:
Det är bråttom att förbereda för framtidens jobb. Därför behövs ett nytänkande och Stefan Fölster tror på att utbildningar bör erbjudas i korta moduler som ”digitala lärare” vilka enkelt kan förändras och uppdateras.
– Arbetsgivare kan vara med och utveckla dessa och använda dem för vidareutbildning av anställda. Digitala lärplattformar är också mycket lämpade för att simulera verkliga situationer, snarare än att bara lära ut teorier, säger Stefan Fölster.
En kombination av ny teknik, ökade inkomster och att robotiseringen sparar tid vid hushållssysslor kommer att göra att vi efterfrågar fler tjänster. Här ser Stefan Fölster att det kan bli något av en boom av nya jobb. Boomen kommer inom virtuell underhållning, fritid, turism och äventyr men även hälsa och fitness.
– Min slutsats är dock att det är ingen naturlag att nya jobb växer fram, vi måste förbereda oss och det är bråttom, säger Stefan Fölster.
Ladda ner Stefan Fölsters presentation nedan.
Stefan Fölsters presentation filmades och vi sände live via vår facebooksida. Du kan se videon i efterhand via länk HÄR.
Vi ber om ursäkt att ljudkvaliteten bitvis inte blev bra.