-Det blir en win-win-win-win-situation. Miljön är en vinnare, kunderna en annan, grossisterna och tillverkarna en tredje och vi en fjärde, konstaterar Karl Andersson på e-handelsföretaget Matsmart.se med centrallager i Katrineholm.
Matsmart erbjuder grossister och tillverkare en marknad där de kan sälja sitt överskott. Det kan handla om varor med kort eller passerat bäst-före-datum, men också om exempelvis felmärkningar eller ändrade förpackningar. Tyngdpunkten i sortimentet ligger på livsmedel utom färskvaror.
-Exakt vilka varor vi har varierar hela tiden, påpekar Karl Andersson.
Pappa till företagsidén är ICA-handlaren Erik Södergren. När han tidigare drev en butik i Akalla kompletterade han sitt ordinarie utbud med överskottsvaror av skiftande slag.
Efter en tid kom han fram till att ”konceptet är bra men arenan fel”. Tillsammans med två andra drivna entreprenörer – Karl Andersson och Ulf Skagerström – valde Erik Södergren istället att starta Matsmart.se som ett helt fristående företag.
-Det är en affärsidé som ligger i tiden. Vi har en livlig debatt om matsvinn. Var femte matkasse slängs. Dessutom ökar näthandeln hela tiden och många människor tycker om att fynda, betonar Karl Andersson.
Verksamheten kom igång för precis två år sedan. Tanken var att skaffa en lagerlokal i eller i närheten av Stockholm.
-Men vi lyckades inte hitta någon lämplig lokal med möjligheter att växa i och hyreskontrakten var för det mesta på fem år, berättar Ulf Skagerström.
Han är uppvuxen i Katrineholm och en lokalisering hit framstod som ett attraktivt alternativ till Stockholm.
-Kommunen stod på tå och visade klart och tydligt att man ville ha oss. Det hela avgjordes tack vare den stora flexibilitet som fastighetsägaren Catena visade. Att hyran bara är en dryg tredjedel av vad vi hade fått betala i Stockholm är förstås också ett tungt argument, menar Ulf Skagerström.
Matsmart har tillgång till ett höglager på 4 000 kvadratmeter. I dagsläget utnyttjar man ungefär 1 500 kvadrat, men med tanke på den kraftiga expansionen lär det inte dröja länge innan hela utrymmet behövs.
Nu bara två år efter starten har Matsmart en omsättning som på årsbasis ligger på 70 miljoner. Företaget har ett 30-tal anställda.
-Det har gått mycket fortare än vad någon av oss hade kunnat ana. Kunderna gillar oss och efterfrågan är betydligt större än vad vi kan tillgodose. Vi måste fortsätta att växa i snabb takt. Redan till sommaren tror jag att omsättningen är dubblad och om två år har Matsmart etablerat sig också utanför Sverige, säger Karl Andersson.
Sören Karlsson
Entreprenörskap