På tre år har Stockholms företagsklimat rasat 101 placeringar på Svenskt Näringslivs ranking. Trafikkaos och dålig service är bidragande faktorer, vittnar företagare om. ”Man blir behandlad som om man är kriminell”, sa Johannes Cullberg, grundare av matvarukedjan Paradiset.
Stockholm rasar på rankingen över företagsklimatet bland landets kommuner som Svenskt Näringsliv ställer samman varje år. Från att år 2014 ha legat på en 22:a plats, har Stockholm halkat ner mer och mer, till att i år hamna på plats 123. Det är en tillbakagång med 101 placeringar på tre år för landets folkrikaste kommun, ansedd som loket i svensk ekonomi.
Tjänstemännens och politikernas attityder samt kommunens service till företagen är faktorer som drar ner rankingpositionen. Det framkommer av företagarnas svar, vilka diskuterades på ett seminarium i Näringslivets Hus nyligen.
Johannes Cullberg, grundare av matvarukedjan Paradiset, levererade hård kritik till Stockholms politiker och tjänstemän. Bland annat när det kommer till processen att söka alkoholtillstånd.
– Man blir behandlad som om man är kriminell, det är månaders arbete. Det är som en rysk docka, man klarar av ett moment och tror att det är över, men det fortsätter och fortsätter, sa han.
Anna König Jerlmyr (M) menade att stadens dåliga service gentemot företagarna är en avgörande faktor till att företagsklimatet har rasat så snabbt i Stockholm.
– Det är en kollaps och det måste vi ta på allvar.
Erik Slottner (KD), höll med.
– Hur lyckas man falla 100 placeringar på tre år? Jo, genom sitt bemötande. Som barn lär man sig om den onde kapitalisten och stackars arbetaren, och det är ett tankesätt som följer oss in i stadsfullmäktige och ända in i rikspolitiken. Den typen av attityd påverkar såklart tjänstemännens agerande gentemot företagare, konstaterade han.
Johannes Cullberg jämförde Stockholms företagsklimat med det i Nacka, där han också har verksamhet. Han menar att det är en ’enorm skillnad’, till Nackas fördel.
Men åsikterna bland politiker i Stadshuset går isär. Oppositionen beskriver det som ”fyra förlorade år”, medan regerande S-företrädare talar om en undersökning med brister.
– Det är värdefullt med en systematiserad undersökning som går över hela landet, men det är fullkomligt oseriöst att jämföra Stockholm med småkommuner som Arvidsjaur, sa Jan Valeskog (S).
Även Stockholms trafiksituation diskuterades. David Holmsten, LTP Säkerhetsteknik, berättade att hans företag tvingades flytta från Solna till Västberga på grund av för långa köer och avståndet till de stora trafiklederna.
Han menade att de också tvingas välja mellan att parkera olagligt och ta en böter, istället för att leta upp lediga parkeringsplatser.
– Har vi ett akut säkerhetsläge kan vi inte köra runt i två timmar och leta parkering. Dessutom måste vi ta höjd för parkeringsavgifter och kötider. Det gör att vi absolut drar oss för att ta jobb i stan, sa han.
Daniel Helldén (MP) höll med om att de ständiga byggena i city påverkar framkomligheten, och att det är problematiskt. Han presenterade Miljöpartiets lösning, vilket är att bygga parkeringshus i förorterna. Det ska täcka upp för förlorade platser i stadskärnan, menar han.
Även välfärden fick sig en duvning under seminariet. Christina Cedergren, vd Cedergruppen, efterfrågar fler privata aktörer i välfärden. Debatten kom osökt in på Reepalu-utredningen och det förslag som ligger på bordet.
– Det finns såklart skäl till varför Reepalus förslag läggs fram, men vi alla här i rummet vet att det inte kommer att gå igenom riksdagen, menade Daniel Helldén.
Publikfrågan varför regeringen då lägger fram det, lämnades obesvarad.