NYHET15 oktober 2019

Högt tryck på Bivaxfabriken UF

Albin Ljudén och Victor Olsmats går båda sista året på Lundellska Skolan i Uppsala. I höst driver de som valfri gymnasiekurs företaget Bivaxfabriken UF och vid terminsstarten var de redan i full gång med försäljningen av klimatsmarta bivaxdukar.

"Vi ville skapa något som både skulle vara hållbart och underlätta folks vardag", säger Albin Ljudén.
Foto: Privat

Både Albin och Victor har länge varit intresserade av företagande. Men, det var när de i vintras jobbade som liftvakter i Sunnerstas skidbacke som de på riktigt började spåna på affärsidéer.

– Det stod tidigt klart att vi ville hitta en djupare mening med företagandet och skapa något som både skulle vara hållbart och underlätta folks vardag.

När de under sommaren fick möjligheten att vara med i ett utbildningsprogram i entreprenörskap var affärsidén redan formulerad och redo för sjösättning. Utgångspunkten var att motverka en alldeles för utbredd plastanvändning och möta kommande EU-regler som förbjuder engångsartiklar i plast.

– Vi ville hitta ett bra alternativ till plastprodukter och kom över information om bivaxdukar. Det kan bland annat ersätta plastfolie och även om det har blivit trendigt i många delar av världen har det inte riktigt nått Sverige.

Albin och Victor är måna om att ha full kontroll över produktionen och på Bivaxfabriken har de redan hunnit förbättra sortimentet. Vaxet, som dukarna behandlas med, beställdes ursprungligen från Frankrike och rimmade inte med deras ambitioner om hållbarhet. Efter att ha kontaktat biodlare i Uppland kunde de lägga om produktionen.

– Sedan september använder vi lokalproducerat bivax. Det är inte bara mer hållbart, vi märker också stor skillnad på produktens kvalitet. Duken både doftar bättre och blir mer följsam. Det är därför vi vill att det ska vara vårt eget hantverk, då kan vi själva välja råvaror och se till att produkten är så bra som vi önskar!

Albin och Victor har höga målsättningar när det kommer till prestationer under UF-året. Samtidigt ser de kursen som en möjlighet att få med sig praktiska kunskaper kring företagande som de inte kunnat få på egen hand.

– Drömmen vore såklart att komma till SM i UF-företagande. Men, innan dess har vi som delmål att omsätta 100 000 kr innan årsskiftet. Vi är redan på god väg! Nu tillvaratar vi möjligheten att bli ännu bättre på bokföring, lära oss skriva partneravtal och skaffa nya kontakter.

I nuläget utgör det höga trycket på produktionen ett av UF-företagets stora utmaningar. Tätt följt kommer behovet av att stabilisera omsättningen. En lösning som föreslås är expansion.

– Vi har redan behövt ta in extra hjälp för att hinna med. Med fler hjälpande händer kan vi också lägga mer fokus på andra aspekter av företagandet. Nu funderar vi på att kontakta kommunen och erbjuda jobb till nyanlända eller andra som har svårt att hitta arbete. Då kan vi både erbjuda arbetstillfällen och en bra produkt. Det är ju hållbart om något!

Även stabiliseringen av sin omsättning är något de funderat mycket på. En lösning är deras nystartade samarbete med ett annat UF-företag, men killarna har fler mål i sikte.

– Vi vill etablera fler samarbeten och hitta butiker där vi kan sälja våra produkter, så kan vi sprida ut äggen i fler korgar!

Från flera håll möter Albin och Victor positiv respons. Många tycker att deras produkt är spännande, återkommer till deras shop och lämnar fina recensioner.

– Vi får många bra tips och positiva kommentarer. Det motiverar oss till att kämpa ännu hårdare. Det här är ju en produkt för alla. Nästa steg är att utvidga målgruppen och nå de som inte redan har ett hållbarhetsintresse. Vi måste bli ännu bättre på att informera om fördelarna med produkten. Till exempel att bivaxet i dukarna har antibakteriella egenskaper och att maten håller sig både bättre och fräschare!

Både Albin och Victor är överens om att UF-företagandet spelar en viktig roll i dagens samhälle. Å ena sidan ser de entreprenörskapet som en drivande faktor i samhällsutvecklingen, å andra sidan som en möjlighet för unga att hitta självförtroende och våga gå sin egen väg.

– Det är entreprenörer som skapar framtiden. Att vi introduceras till entreprenörskapet gratis via skolan är en otrolig möjlighet! UF-företagande ger oss kött på benen och vi får uppleva att vi kan forma vår framtid själva, vi blir inte så beroende av andra!

UNG FÖRETAGSAMHET.UFEntreprenörskap
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist