Analyser kring kvinnors och mäns företagande.
Kvinnor och män ser affärsmöjligheter i ungefär lika hög grad idag, men betydligt fler män tar steget och förverkligar sina idéer i ett företag. Skillnaderna i företagande, entreprenörskapsgapet, har vuxit under de senaste 20 åren trots att jämställdheten på arbetsmarknaden ökat relativt kraftigt under samma period. Vilka faktorer har egentligen betydelse för företagandet och hur kan kunskap om dessa användas för att öka företagandet bland kvinnor?
Den 20 februari 2025 presenterar Svenskt Näringsliv en ny rapport i serien om kvinnors företagande. Den här gången fokuserar vi på betydelsen av attityder till företagande och den självupplevda förmågan att driva företag för valet att bli företagare. Studien, som bygger på enkätdata från GEM (Global Entrepreneurship Monitor) under 2000-talet, visar att individers självupplevda förmåga att driva företag är viktig nyckel som förklarar en betydande del av till dagens skillnader i företagsamhet mellan kvinnor och män. Resultaten pekar även på att insatser såsom entreprenörskap i skolan kan vara viktiga för att främja företagande, och kan även förväntas ha större effekt för kvinnor.
Tillsammans med Ung Företagsamhet djupdyker vi i dessa färska forskningsresultat och diskuterar läget med representanter från politik, skola och näringsliv. Hur ser ungas tillgång på entreprenöriell kunskap ut idag och vilken effekt kan detta tänkas ha på kvinnors företagande och Sveriges tillväxt framöver?
Seminariet startar kl. 09.00 och kaffe serveras till de morgonpigga från kl. 08.30. Du kan även följa seminariet digitalt.
Varmt välkommen!
Nikolay Angelov, Svenskt Näringsliv (rapportförfattare)
Tove Jarl, vd på Ung Företagsamhet
Isabelle Galte Schermer, Svenskt Näringsliv (moderator)
Fler deltagare planeras och presenteras inom kort!