NYHET19 mars 2025

Sweco: ”Vi måste visa att AI är viktigt i Sverige”

AI-utvecklingen rullar på i allt snabbare takt och i internationell jämförelse har Sverige hamnat på efterkälken. Swecos vd Åsa Bergman menar att det är dags att öka implementeringen. ”Det är tydligt utifrån mitt perspektiv att Sverige ligger efter”, sa hon i en panel på Företagardagarna.

Swecos vd Åsa Bergman. Foto: Felix Frank

AI-teknologin är här för att stanna, och Sverige gör klokt i att både öka kunskapen kring den nya tekniken och att få upp tempot i att implementera den. Det var det samlade budskapet från panelen ”Mitt i AI-revolutionen - hur påverkas Sverige?” som ägde rum på Företagardagarna 2025.

En av deltagarna var Åsa Bergman, vd för Sweco som sysselsätter 22 000 arkitekter och ingenjörer i Europa. Hon berättade att AI numera en självklar del av företagets verksamhet.

– Vi använder AI i en massa olika perspektiv redan nu och har implementerat AI i form av att vi jobbar med vår produktivitet. Det är den första delen. Den andra delen handlar om att vi säkerställer att skapa mer kundvärde i de 150 000 samhällsbyggnadsprojekt som vi driver och det sista handlar om att vi ser möjlighet till nya tjänster, sa hon.

Europas kommande satsningar, inte minst på att rusta upp förvaret och att lyckas med den gröna omställningen, kommer att kräva tusentals ingenjörer som i dagsläget ”inte finns”. Det konstaterade Åsa Bergman, som menade att AI därmed blir en möjliggörare.

Det finns otroligt fina möjligheter.

Sweco implementerade en AI-plattform i början av 2023 och kan genom den mäta hur användandet av AI ser ut i organisationen. Av de 22 000 arkitekterna och ingenjörerna använder i dag 70 procent AI varje vecka och i slutet av året är ambitionen att den siffran ska ha stigit till 90 procent.

– Jag tror att det finns otroligt fina möjligheter, sa Åsa Bergman.

Katarina Berg, HR-chef på Spotify, menade att utvecklingen kommer att märkas av på både arbetsgivar- och arbetstagarsidan och att fler företag måste tänka på att rusta sina medarbetare för den verklighet som väntar.

– Jag tror att det finns rätt många yrken som kommer att se väldigt annorlunda ut väldigt snabbt. Jag tror att våra arbetsplatser kommer att se väldigt annorlunda ut, sa hon.

Med i panelen var också Jonatan Persson, vd för Helios Innovation, som bland annat riktat in sig på att rena kemikalier ur vatten. Det är också ett område där AI väntas få en allt större betydelse.

– Jag skulle säga att AI i det fallet kan användas för att effektivisera vattenreningen, till exempel genom att frekvensstyra pumpar mer effektivt beroende på invånarnas vattenanvändning. Men även om man kan använda AI för att effektivisera det så är det ändå folk som behöver implementera det. Det behövs tekniker och ingenjörer som kan installera den frekvensstyrda pumpen och det behöver vara en ingenjör som kan göra ritningarna för det.

Publiken fick dessutom ta del av förinspelade intervjuer med Carolina Dybeck Happe, Chief Operations Officer på Microsoft, och Nicolai Tangen, vd för Norges Bank Investment Management och chef för norska oljefonden, som båda gav sin syn på det värde som AI kan skapa i en organisation.

– När man pratar om AI och digitalisering så är det viktigt att det man digitaliserar är något som skapar kundvärde. Du måste förstå hur dina viktigaste processer ser ut. Hur din data ser ut. När du gör det och ser vad som är kundnyttan, då kan du förbättra den delen med AI, sa Carolina Dybeck Happe.

– Vad är det som skapar värde för kunden? Resten ska vi sluta göra och det som skapar värde för kunden, det ska vi använda AI till att göra bättre.

Vi har AI-ambassadörer över hela företaget.

Nicolai Tangens uppmaning till de samlade företagen var däremot att använda AI-tekniken så mycket som möjligt. Hans organisation har redan sett tydligt hur användandet av AI kraftigt kan öka effektiviteten – enligt en intern undersökning har de som arbetar i oljefonden med hjälp av de nya AI-verktygen ökat effektiviteten med i snitt 15 procent.

Nicolai Tangen hoppas att företaget kan fortsätta att bygga på den utvecklingen de kommande åren.

– Så hur gör man det? Jo, du hittar unga med kunskaper i programmering. Du pushar in det från toppen. Du pratar om det varje gång du får möjlighet. Vi har AI-ambassadörer över hela företaget, som samarbetar direkt med de stora företagen i branschen. Vi försöker verkligen att öka det extremt hårt, det är väldigt viktigt.

Swecos vd Åsa Bergman, Katarina Berg, HR-chef på Spotify, Jonatan Persson, vd för Helios Innovation.
Foto: Felix Frank

Även Jonatan Persson var inne på vikten av att få med alla medarbetare på AI-tåget. Han tryckte också på vikten av att skapa arbetsglädje kring den nya tekniken.

– Jag tycker att det är viktigt att vi kan få med hela arbetsstyrkan, att det blir så enkelt och smidigt att det inte känns som att det är någonting som försvårar arbetet, sa han.

Så hur ska Sverige och Europa göra för att hinna med i AI-utvecklingen och helst också ligga i framkant? Och samtidigt lyckas attrahera talanger från andra länder? Panelen var överens om att Sverige har många styrkor och Carolina Dybeck Happe tryckte på vikten av att bygga vidare på det vi är bra på.

– Vi har mycket skicklig och välutbildad arbetskraft, speciellt inom teknik och ingenjörer. Vi har en robust infrastruktur, vi har ett avancerat digitalt ekosystem som hjälper till. Och sen har vi också en stabil och transparent affärsmiljö och ett starkt rättsligt ramverk. Så om man har det som bas så skulle jag säga att mer av samma, fortsätta prioritera utbildning och ha ett starkt samarbete mellan akademi, näringsliv och politik, sa hon och lade till:

– Fortsätta investera i digital infrastruktur och teknik så att vi kan fortsätta vara konkurrenskraftiga. Och sen också fortsätta utveckla policyer som stödjer både innovation och entreprenörskap.

Viljan, kraften och förmågan är det inget fel på.

Katarina Berg höll med.

– Det finns otroligt mycket som vi tar för givet i Sverige som vi kanske har glömt att om vi paketerar det och talar om det för omvärlden hur det ser ut att arbeta på ett svenskt företag, så tror jag att vi är enormt attraktiva.

Men Åsa Bergman varnade för att luta sig tillbaka när det kommer till den digitala omställningen.

– Det är tydligt utifrån mitt perspektiv att Sverige ligger efter när det gäller AI, sa hon och hänvisade till AI-kommissionens rapport som släpptes i höstas.

I rapporten lyftes 75 förslag för att öka svensk konkurrenskraft med hjälp av AI. Om inget görs för att skynda på implementeringen av AI i Sverige, kommer det på sikt att påverka möjligheten att locka hit talanger från andra länder, menade hon.

– Man vill komma till ett land och till ett företag där det finns de här innovationerna, där satsningarna sker och där frågan är prioriterad och viktig. Det är otroligt viktigt. Vi ser att vi har väldigt lätt att attrahera ingenjörer när vi vinner spännande projekt, när vi är med i den stora omställningen och när vi ligger i framkant vad gäller teknisk innovation.

– Det tror jag är viktigt att säga, att det gäller ju för Sverige också. Vi måste visa att AI är viktigt i Sverige, att det investeras, att vi prioriterar satsningar och att det finns möjligheter att få vara med och ligga i framkant.

Hon tycker att AI-kommissionens rapport är ett bra initiativ och menar att det nu är bråttom att gå från analys till implementering.

– Det krävs att politikerna tar den här rapporten och gör sin del och att vi i näringslivet fortsätter att luta oss framåt och rulla på vad gäller implementering av AI-lösningarna, sa hon.

Enligt Åsa Bergman har regeringen tagit till sig av AI-kommissionens förslag.

– Nu gäller det att vi alla pekar på den, trycker på den och gör vår del av den. Och inte bara tittar på politikerna utan att vi verkligen gemensamt gör allas vår del. För jag kan säga att viljan, kraften och förmågan hos både individer och gemensamt i Sverige och bland alla företag, den är det inget fel på.

Skriven avJohanna Allhorn
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist