NYHETIdag

Arlandafrågan måste hanteras snabbare

Regeringens Arlandasamordning har redovisat en delrapport med preliminära bedömningar och förslag inom järnvägsområdet kring Arlanda flygplats. Utredningen innehåller flera bra förslag om hur spårtrafiken kan utvecklas, samtidigt är högt tempo avgörande för att Arlanda inte ska tappa konkurrenskraft.

Nils Paul, expert på infrastruktur.Foto: Stefan Tell / Johan Nilsson/TT

Arlanda är Sveriges största flygplats och central för näringslivets nationella och internationella tillgänglighet. Tillsammans med Landvetter och Kastrup hanterar Arlanda merparten av alla flygresenärer till och från landet.

För att kraftsamla kring Arlanda tillsatte regeringen 2023 en Arlandasamordning. Nu konstaterar utredningen att ansträngd kapacitet och bristande tillförlitlighet i järnvägssystemet kring Arlanda påverkar flygplatsens konkurrenskraft negativt.

Även Trafikverket pekar på att tågresandet till Arlanda kommer att öka framgent. Mer kollektivt resande med både tåg och buss till Arlanda har fördelar som minskad trängsel och lägre miljöpåverkan.

Utredningen föreslår åtgärder i järnvägssystemet som kan genomföras i den kommande nationella planen för transportinfrastruktur 2026–2037, en tidsperiod som sammanfaller med att avtalet för Bromma flygplats löper ut 2038.

I praktiken kommer inrikestrafiken redan nästa år att samlas på Arlanda. I den överflyttningen behöver Swedavia och övriga aktörer vara lyhörda för näringslivets behov i hela landet.

Att flyga från Arlanda ska vara enkelt och tidseffektivt. Konkret handlar det om att korta ledtiderna på flygplatsen.

Att flyga från Arlanda ska vara enkelt och tidseffektivt. Konkret handlar det om att korta ledtiderna på flygplatsen. Vilka gater som allokeras till inrikesflyget och hur lång tid det tar att gå från incheckning till ombordstigning har särskild betydelse för förrättningsresor.

Utredningen föreslår även att dagens avtal om Arlandabanan omförhandlas för att möjliggöra mer trafik och ökat tågresande samt att pendel- och regionaltågstrafiken till Arlanda utökas.

Utredningens trafikslagsövergripande perspektiv är välkommet. Byten mellan olika färdsätt som tåg, buss och flyg på Arlanda behöver underlättas och anslutningståg kan vara ett framtida alternativ till kortare flyglinjer för anslutningsresor.

Inspiration finns att hämta från utvecklingen av Landvetter som ett nav för kollektivtrafik när den nya järnvägen Göteborg-Borås byggs, men framför allt hur stora europeiska flygplatser systematiskt har arbetat med integrering av järnväg och flygplats.

Hela utredningen ska redovisas senast den 31 maj 2025.

Projekt Infra2050
Skriven avNils Paul
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist