Regeringen hoppas att korrigeringar och undantag ska blidka kritikerna av förslaget till sjukskatt. Men ingenting är förändrat i sak. Propån gör företagen mer försiktiga att rekrytera människor med ohälsohistorik och funktionsnedsättning. Det är fortfarande ett förslag utan vinnare, anser Catharina Bäck, socialförsäkringsexpert.
Vi beklagar att regeringen inte tagit den massiva kritiken mot sjukskatten på större allvar, utan istället beslutat att gå vidare med det skadliga och orättvisa sjukskatteförslaget.
De justeringar av sjukskatten som regeringen presenterat (DN 7 juli) ändrar inte på de grundläggande problemen med förslaget. Sjukskatten kommer inte leda till lägre sjukfrånvaro, det vet vi med erfarenhet av den tidigare prövade medfinansieringen. Vi vet också att sjukskatten kommer innebära att företagen tvingas bli mer försiktiga vid rekrytering. Det kommer att höja trösklarna för redan utsatta grupper på arbetsmarknaden. Sjukskatten kommer leda till färre jobb och ökat utanförskap. Det är därför som vi och den absoluta lejonparten av remissinstanserna är kritiska mot förslaget.
Trots regeringens justeringar av förslaget kvarstår de grundläggande invändningarna mot det. Sjukskatten innebär oförutsägbara kostnadsrisker för företagen, då regeringen lägger över ett direkt kostnadsansvar för sjukskrivna medarbetare på det enskilda företaget. Sjukskrivningar som företaget sällan kan förutse eller påverka. Regeringen vill nu höja grundavdraget i sjukskatten från 33 500 kronor till 40 200 kronor per företag och år. Regeringen föreslår också ett återinförande av den bortre tidsgränsen vid två och ett halvt år, men nu för arbetsgivarens kostnadsansvar för sjukskatten. Det innebär konkret att sjukskatten för en arbetare med genomsnittslön träder in efter drygt 10 månaders sjukskrivning, istället för efter nio månader, enligt det tidigare förslaget. Det är en mycket marginell höjning av grundavdraget som inte skyddar det små och medelstora företagen när en medarbetare blir långtidssjukskriven.
Regeringen föreslår också att de som har de allvarligaste sjukdomarna ska undantas arbetsgivarnas kostnadsansvar, vilket borde varit en självklarhet från första början. Men de undantag från sjukskatten som regeringen föreslår är inte enkla och förutsägbara. Man gör ett komplext regelverk ännu mer svåröverskådligt och det kommer innebära gränsdragningsproblem.
Företagen behöver stabila spelregler och förutsägbara kostnader. Det är i de privata företagen, ofta i de små och växande företagen, som jobb skapas för utsatta grupper på arbetsmarknaden. Regeringens förslag om en ny sjukskatt för arbetsgivare riskerar att göra företagen mer försiktiga med att rekrytera människor med ohälsohistorik och funktionsnedsättning. Det är fortfarande ett förslag utan vinnare.
Sjukfrånvaro