Inför valet rekommenderar Svenskt Näringsliv sina 60 000 medlemsföretag att säga nej till partipolitisk verksamhet på jobbet. ”Vi anser att betald arbetstid ska ägnas åt arbete”, säger Carina Lindfelt, chef för arbetsmarknadsavdelningen.
Svenskt Näringsliv rekommenderar sina 60 000 medlemsföretag att säga nej till politik på jobbet inför valet.
Carina Lindfelt, chef för arbetsmarknadsavdelningen, framhåller att politiskt engagemang är bra. Men mot bakgrund av att LO satsar 30 miljoner kronor på det fackliga valarbetet och ska verka aktivt för en socialdemokratisk valseger, finns det anledning att påminna arbetsgivare vilka rättigheter anställda och fackliga företrädare har att agera politiskt på arbetsplatser.
Men frågan handlar inte om valdeltagande utan om arbete och om respekt för att medarbetare och kollegor har olika politiska åsikter, förtydligar Carina Lindfelt.
– Vi anser att betald arbetstid ska ägnas åt arbete. Politisk verksamhet på arbetstid går ut över arbetet och bör därför inte tillåtas.
Svenskt Näringsliv upplyser sina medlemsföretag om att det inte finns någon laglig rätt för de anställda eller facket att verka politiskt på sin arbetsplats.
Politiska trycksaker, affischer och dylikt bör inte delas ut eller anslås inom företaget.
– Det är viktigt att samma regler gäller för all politisk aktivitet, oavsett inriktning. Om ett parti får bedriva politisk verksamhet på arbetsplatsen, så blir det svårt att säga nej när andra partier kräver motsvarande utrymme, säger Carina Lindfelt.
ArbetsmarknadArbetsgivarfrågor