Med ett bra företagsklimat blir det lättare att starta och utveckla framgångsrika företag. Tröskeln blir lägre för de som vill förverkliga sin företagardröm. Fler invånare kommer i arbete och skatteintäkterna ökar. Därför behöver det lokala företagsklimatet vara en prioriterad fråga för Region Gotland.
I Företagarnas rapport Företagarfakta 2024 framgår det att det finns 14 868 jobb i de små företagen på Gotland. De allra flesta företag, fler än 9 av 10 företag, har färre än tio anställda. Totalt sysselsätter de gotländska företagen över 18500 personer.
De gotländska företagen uttrycker i Svenskt Näringslivs årliga enkät Lokalt företagsklimat en frustration. De vill bland annat se kortare handläggningstider, bättre förståelse för företagande hos regionens beslutsfattare och bättre dialog mellan regionen och företagen.
Det är i de dagliga kontakterna som företagsklimatet framträder
I Region Gotlands mål och budget finns en tydlig målsättning: ”Region Gotlands myndighetsutövning, som skapar förutsättningar för bostadsbyggande och företagande, ska vara snabb, smidig och rättssäker”.
För att nå dit måste arbetet med företagsklimatet ha högsta prioritet och arbetet måste genomsyra hela Regionens organisation. Ett skickligt och engagerat näringslivskontor kan åstadkomma mycket, men dess inflytande i varje vrå av regionen har ändå begränsningar. Företagsklimatet måste börja i den högsta ledningen och vara en del av de värderingar som sipprar ner i organisationens alla led, genom cheferna och ut till varje medarbetare som möter företagen i vardagen.
Det är i de dagliga kontakterna som företagsklimatet framträder. Får man ett bra bemötande, eller försvinner ärendet in i den byråkratiska djungeln? Hittar man gemensamt en lösning framåt, eller fastnar ärendet på teknikaliteter? Det goda företagsklimatet bör vara en del i allt regionen gör, såväl hur man tolkar och tillämpar regler som attityder. Därför är ett bra lokalt företagsklimat inte bara kloka formuleringar i budgeten. Det är en kultur.
Region Gotlands resultat i Lokalt företagsklimat förbättrades, om än sakta, under många år. Förbättringarna var en följd av ett strukturerat arbete som inkluderade utbildning av alla tjänstepersoner om företagens förutsättningar och hur en serviceinriktad myndighetsutövning leder till både bättre regelefterlevnad och ett bättre företagsklimat. Det arbetet behöver ta ny fart, och inte stanna vid att vara ett projekt utan en del av Regionens dagliga arbete.
Olle Karstorp, regionchef Svenskt Näringsliv Gotland
Cecilia Schelin Seidegård, ordförande Tillväxt Gotland
Johan Gate, ordförande Företagarna Gotland
Publicerad i ”Hela Gotland” 2024-05-22
Lokalt Företagsklimat