På Båtsuoj samecenter i Gasa i Arjeplogs kommun, är tillgången till mobiltäckning så gott som obefintlig. Det ställer till det för Lotta och Tom Svensson som driver verksamheten.
Lotta och Tom Svensson driver sedan 27 år Båtsuoj samecenter. Här får samecentrets 5 000 årliga besökare en upplevelse av skogssamisk kultur.
I en turistverksamhet som denna är guidning en självklar del av verksamheten och för att effektivera det arbetet togs en digital guidning fram. Tanken är att besökarna ska koppla upp sig med hjälp av sina mobiltelefoner och använda egna hörlurar för att lyssna på guidningen medan de tar en tur i samecentret. På så sätt är guidningen mer anpassad efter besökarnas schema och tempo.
– Efter att ha guidat i så många år kändes det bra att ha hittat ett nytt sätt att arbeta och detta var en lovande idé. Problemet är bara att mobiltäckningen är så pass dålig att många inte får guidningen att fungera. Det är i princip endast de största operatörerna som fungerar , ch det är inte heller något som går att lita på, säger Lotta Svensson.
– Problemet är inte bara att vår guidning inte fungerar. Nuförtiden är guideböcker något man inte ser så ofta, utan besökarna förlitar sig på att kunna kolla upp saker de undrar över på internet. Men finns inte mobiltäckning är det svårt att göra, vilket påverkar besökarna negativt. I en tid som vår när så mycket ska göras med mobiltelefonerna förväntar sig besökare att det finns en mobiltäckning, fortsätter hon.
Vid sidan av de praktiska bekymren berättar Lotta Svensson att det stora problemet egentligen är att den dåliga mobiltäckningen i huvudsak är en säkerhetsfråga.
– Utöver sameparken bedriver vi också rennäring liksom upplevelseturism i form av fiske i Laisälven. Detta görs på områden där mobiltäckning för jämnan är helt obefintlig. Dessutom bedrivs jakt inom stora delar av området. Den bristande mobiltäckningen är i grund och botten en fara för liv och hälsa, att det inte går att ringa och be om hjälp eller bara göra en enkel avstämning. Detta måste förändras, säger Lotta Svensson.
Lotta Lestander är vd på Arjeplogs näringslivsbolag Argentis. Hon berättar att det har genomförts mätningar för att se hur det står till med mobiltäckningen i Arjeplog.
– Många upplever att det har blivit sämre mobiltäckning och det har de alldeles rätt i. Det är faktiskt under all kritik, man hade kunnat hoppas på att mobiltäckningen skulle bli bättre med åren. Tyvärr har utvecklingen gått åt ett motsatt håll vilket slagits fast i de mätningar som är gjorda, säger hon.
I Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet hamnar Arjeplog på plats 281 när företagarna tillfrågas om mobilnät och bredband.
– Idag är mobiltäckning något som de allra flesta svenskar ser som något självklart, men som exemplet med Båtsuoj Samecenter visar är det inte en självklarhet för alla, särskilt inte i Arjeplog. Det ställer naturligtvis till det för en del av företagen som verkar i kommunen. En sådan grundläggande infrastruktur som mobiltäckning borde också företagare i Arjeplog kunna förvänta sig, säger Lotta Lestander.
Fredrik Lundh Sammeli (S) är riksdagsledamot från Norrbotten. Han menar att snabba bredband och en pålitlig mobiltäckning är ett måste för att människor och företag ska kunna leva, bo och verka i hela landet.
– Vi ska inte som norrbottningar behöva leva i teknikskugga. Även om mycket skett senaste åren är vi långt ifrån klara vilket dessa röster tydligt visar. Senast år 2025 vill vi socialdemokrater att 99,9 procent av Sveriges befolkning ska ha tillgång till minst 100 Mbit/s. Det är ett högt mål, men som vi i regeringsställning jobbat för att nå och kommer fortsätta att jobba med för att det ska förverkligas. För oss är det en självklarhet att hela landet ska ha tillgång till snabb uppkoppling, säger han.
Lokalt Företagsklimat