Noras nya näringslivsutvecklare, Josephine Hedlund, är installerad i kommunhuset och har redan dragit igång åtgärder för att förbättra företagsklimatet. Vi vill så klart veta mer.
Hallå där Josephine! Du är ganska ny på jobbet. För de som inte känner dig, vem är du?
– Jag är en person som jobbar järnet för det jag tror på, gillar naturen och yoga, äter jag nåt gott kommer det säkerligen ha med choklad eller ost att göra och jag bor i ett litet radhus i Kumla. Min dialekt är, som många hör, från Dalarna och där är jag uppväxt på landet nära Dalälven. Pittoreskt och vackert, liksom jag tycker att Nora är!
Har du egen erfarenhet av att driva företag?
– Det stämmer bra. Jag har drivit både enskild firma och aktiebolag. Jag har drivit företag i över 10 år, mestadels på deltid tillsammans med nån anställning, det som kallas en kombinatör. Det jag gör, trots att det är lite vilande just nu, är att utbilda i samtal, moderera, projektleda och en del annat. Kärnan är på nåt sätt alltid samtal och människor. Jag har också i mina anställningar jobbat med affärsutveckling och rådgivning för att starta och driva företag.
Vilka är dina första intryck av Nora Kommun och näringslivet i kommunen?
– Engagemang, framåtanda och ibland också lite ”bakåtanda”. Och det är väl mänskligt tänker jag. Jag försöker lyssna och se vad Nora kommun faktiskt kan göra och inte göra i det jag hör. Många gånger blir min roll att bolla vidare, kolla upp och alltid att återkoppla och se till att lösa saker på bäst möjliga sätt. Nora kommun känner jag ju igen sedan tidigare, mestadels som hemesterturist då. Alla känner till Nora – det är ett starkt varumärke i länet och Sverige – vilket vi ska vara stolta över och värna. Och angående att värna, en sak som verkligen slagit mig när jag träffar företagare här är att många månar om varandra. Till och med de som är oense tycker att det är viktigt att jag ändå hör vad den andra har att säga, snacka om starka band, företagare och Norabor emellan!
Nora Kommun har en del att jobba med när det gäller företagsklimatet både när vi tittar på Svenskt Näringslivs undersökning och SKR:s NKI-undersökning. Vad ser du som viktigaste åtgärderna för att vända det läget och att skapa ett företagsklimat som är i topp?
– Vet du, åtgärderna är redan på gång. Jag tycker om att ta samlade grepp och att lära av andra. För jag lovar, detta är ingenting en enda person kan fixa. Och det kommer kanske ta lite tid, så vi får vara tålmodiga. Nästa vecka kommer Kungsörs kommun, som vi sett klättra från våra siffror ungefär för några år sedan, till årets placering i toppen – plats 23! Vi ska lyssna till vad de gjort och hur vi kan applicera detta hos oss. Tänk dig, skolchef, bygglovschef, kommundirektör, tillväxtchef och många fler som tillsammans lyssnar, lär och spånar på vad vi behöver göra.
– Vad säger siffran i rankningen – för att förstå det måste en ju se svaren på de specifika frågorna i enkäten. Där har vi klättrat riktigt bra på vissa siffror – och det är viktigt att också se det, att allt inte är dåligt. Vi har idag 1045 företag i Nora, det har hittills startat 55 företag i år. Många mår och går väldigt bra, värnar om varandra och har drivit företag länge. Så jag är övertygad om att det finns många goda saker att spinna vidare på. Vi har precis fått resultatet från en besöksundersökning som gjordes under sommaren här i Nora. 300 personer har blivit personligt intervjuade och svaren ser spännande och ut. Många av platsens besökare är våra ambassadörer, de berättar och beskriver Nora som om de blev förälskade i platsen. Det är alla vi som verkar här som tillsammans påverkar och gör den till en plats som besökarna gillar. Nu ska vi arbeta för att än fler ska älska Nora mer.
– För att summera: lära av andra, jobba på bred front, våga se vad enkätsvar säger, samla vår vision och skapa en plats så att vi känner som våra besökare – att vi älskar ”kommunen” Nora och att Nora älskar oss.
På tal om företagsklimat så har ni tagit fram en ny näringslivsstrategi. Vad ser du att den kommer kunna bidra till när det gäller näringslivet i Nora Kommun?
– Det är bra när en kommun väljer en riktning, mål och visioner, då vet vi vart vi vill. Näringslivsstrategin spänner över flera områden och därför är det viktigt att involvera fler inom och utanför kommunhuset. I Nora kommun finns ett näringslivsråd med representanter från näringslivet som vi jobbar tillsammans med. Just nu arbetar vi på att ta fram en handlingsplan kopplat till strategin. Eftersom strategin säger vad så behöver vi också ett hur. Det är när den sätts i verket, som saker kommer hända. Strategin går att läsa på kommunens hemsida redan nu, och handlingsplanen så snart den finns på pränt.
– Jag hoppas att detta ska göra att näringslivet det känns som att det finns en vilja, riktning och tydlighet i arbetet. Och att vi kan göra detta tillsammans.
Vilka är de största utmaningarna för Nora Kommun när det gäller frågor som rör näringslivet?
– Att Nora är en liten kommun gör att bra saker sprider sig fort, likaså sådant som inte blivit bra. Kanske kan det vara en svårighet. Just för statistik och enkäten kan det bli sårbart för de mindre kommunerna. Men det är också en styrka, vi har korta vägar både geografiskt och organisatoriskt till oss. Sen har vi lågkonjunktur, brist på verksamhetsmark och att vi kunde få en bättre översikt över verksamhetslokaler som är en aktuell fråga.
Till sist, vad är det bästa med ditt jobb?
– Folket. Att träffa entreprenörer och företagare som brinner för Nora och sina företag. Att många vågar säga vad de tycker och heller inte är rädda för att hugga i och att tänka framåt. Härligt är också att mina kollegor är otroligt kompetenta och alla försöker hjälpas åt, våra områden överlappar ofta och är det nån som kan, så hjälps vi åt. Och så ser jag fram emot om några år, när vi klättrat i enkätsvar och olika mätningar. Och framför allt blivit bättre tillsammans!
Lokalt Företagsklimat