Upprepade dieselstölder utgör ett betydande problem för Arne Anderssons Åkeri. På grund av bristande intresse från Polisen att utreda stölderna har företaget nu slutat att anmäla. ”Det kostar oss mer i tid och kraft att anmäla än att bara reda ut skador och förluster själva”, säger vd Martin Tunemar.
Arne Anderssons Åkeri bedriver hämtnings- och distributionstrafik samt inrikes fjärrtrafik för DHL. Familjeföretaget, nu i sin tredje generation, grundades redan 1938 och har sedan dess växt till en åkerikoncern med ca 100 medarbetare och verksamheter i Linköping, Norrköping och Motala.
Det är främst godsterminalen i Motala, med sina stora uppställningsplatser för lastbilar, som drabbats av väldigt många inbrott och där dieselstölderna är som mest utbredda.
– Vi har haft mer än 10 inbrott senaste året. Några gånger har det varit väldigt stora volymer diesel som stulits men i de allra flesta fallen är det mellan 100–400 liter per gång som det handlar om. Värdet på det som stjäls är i sig inte så högt, men kostnaderna för oss blir ändå betydande. Det kan innebära reparation av staket, uppbrutna tanklock eller fordon som blir stillastående eller som måste repareras. Detta leder ofta till leveransförseningar, vilket drabbar alla led, berättar Martin.
Dessutom tillkommer kostnader för att förebygga och försvåra stölder.
– Ofta handlar det om motorburen ungdom som klipper upp staket och springer med dunkar, ibland med stora spill som resultat. Därför har vi, utöver övervakningskameror, monterat upp ett stort plåt-staket på anläggningen i Motala. Bara det kostade oss ca 70 000 kr.
Martin har försökt att få till samarbete med Polisen och efterfrågat högre närvaro i området.
– Jag har besökt polisstationen i Motala och väntat i flera timmar för att förklara vårt problem och försöka inleda en dialog med den lokala polisen. Vi är beredda att tillhandahålla detaljerad information om platser och tillvägagångssätt och önskar att polisen, när det är möjligt, patrullerar området under natten. Men responsen har varit obefintlig.
Martin upplever att hela rättsapparaten har gett upp de ”mindre” brotten och menar att det nu handlar om att han som företagare tvingas köpa egna lösningar för att skydda sig. Och han är inte ensam, företagen i den här branschen är luttrade, vilket innebär att mörkertalen är enorma.
– Allt fler företag tröttnar på att anmäla dessa brott när ärendena avskrivs utan någon kontakt. Detta leder till en missvisande statistik som ger sken av att problemen är mindre än de är.
Martin förstår att polisen har knappa resurser och att de tvingas nedprioritera och lägga ner många mängdbrott. Samtidigt anser han att utan en öppen dialog mellan företag och polis är det svårt att ens börja komma tillrätta med problemen.
– Som företagare vill man kunna fokusera på sitt företag och att utveckla det tillsammans med sina medarbetare. Brottslighet stjäl energi och tid. Jag skulle önska ett närmare samarbete med polisen i att bekämpa och klara upp stölderna.
Brottslighet