Årets klättrare i Sörmland i år igen. Oxelösund klättrar ytterligare 53 platser och landar i årets ranking på plats 69. Kommunen har tagit stora kliv senaste åren och näringslivschef Johan Scherlin tror sig veta varför.
– Huvudskälet är nog att vi bryr oss om våra små företag, att vi är engagerade och ute mycket på plats i deras verklighet, säger Johan.
För tre och ett halvt år sedan bestämde sig kommunen för att anställa en näringslivschef på heltid då man vid den tiden endast hade en på halvtid. Johan blev tipsad att söka tjänsten då kommunen gärna önskade en person med bakgrund från näringslivet och med tydliga kopplingar till Oxelösund.
– Att få vara med på andra sidan nu, att jobba kommunalt, ser jag som att jag är med och betalar tillbaka till min hemstad, säger Johan som under många år levde och arbetade i Stockholm inom IT-branschen och som strategikonsult.
Oxelösund är en liten kommun med cirka 12 200 invånare och med relativt få företag per capita. Det finns ett väldigt stort företag på orten, SSAB, medan övriga är medelstora eller mindre företag.
– Att få vara med och följa och även stötta SSAB i deras hållbara omställning är spännande. Jag ser min roll delvis som en brygga mellan det gamla och det nya. Mitt uppdrag kommande år är att hjälpa även de mindre företagen att nå högre klimatambitioner då både SSAB, och kommunen, kommer att ställa andra krav framöver. Jag vill se till så att hållbarhetsbanan hålls öppen trots rådande tider.
Sedan Johan klev in på sin post har företagsklimatet ändrats rejält i Oxelösund.
– Kommunen tog ett bra steg som valde att satsa på en heltidsanställning, att rekrytera externt men samtidigt någon med lokal känsla. Det var det första steget och det har börjat ge effekt.
Många Oxelösundsföretagare är nog vana att möta Johan på näringslivscykeln som blivit lite av hans signum och som dessutom är märkt med ”På väg för Oxelösunds näringsliv”.
– Jag vill vara tillgänglig så mycket som är möjligt och att besöka små och stora företag, både spontana ensambesök till planerade mer formella tillsammans med kommunchef, andra chefskollegor och/eller med politiken, har gett resultat. I takt med att förtroende byggs ringer även företagarna mig när de har frågor. Jag försöker fungera som en länk både mellan företagarna och kommunen och mellan olika företagare.
I nyhetsbreven som Johan skriver och skickar ut varje månad är cykeln ett stående inslag. Nyhetsbreven är enligt Johan själv ganska personligt skrivna.
– Jag får mycket positiv feedback och många läser dem.
Efter att tidigare år haft lite sämre betyg på frågan om kommunledningens attityder drogs satsningen ”100 möten” i gång hösten 2021. Ungefär tio kommunledningsrepresentanter skulle ta tio företagsmöten var. Satsningen föll väl ut och upprepades både 2022 och nu hösten 2023.
– Med endast 600 företag i kommunen får vi en bra täckning på det här viset. Kommunchefen, ekonomichefen, de olika förvaltningscheferna – alla ska ut! Det här skapar kontakter och helt nya vägar att gå. Det har gjort att resultatet för kommunledningen har gått uppåt.
I upphandlingsfrågan ligger Oxelösund redan högt med ett högre betyg än Sverigesnittet. Här menar Johan att en bra upphandlingschef är nyckeln.
– Richard Andersson, upphandlingschefen, är också ute och träffar företagen. Vi vill ju att våra lokala företag ska ha chans att vinna ett anbud, även i andra kommuner. Han kan vara ett enkelt upphandlingsstöd och vi har även extra högt betyg från de företag som inte vinner en upphandling. Det har vi för att vi är duktiga på att informera och ge förståelse oavsett utslag.
Nyckeln till framgång är enligt Johan att intressera sig för och se företagen utifrån deras behov och hitta lösningar och stöd som passar, att ha en hög aktivitetsnivå, men också en fingertoppskänsla.
– Att ha en plan med aktiviteter som driver mot mål och resultat och även följa upp dem är avgörande. Det är som att driva företag. Om man ska ha en sådan roll som jag har, då tror jag det är en stor fördel att man har erfarenhet från näringslivet men också stor kännedom om och engagemang för sin kommun och företagens plats och roll i kommunen. Och även inse att företagare också är invånare och ”kunder” till kommunens övriga tjänster.
Lokalt FöretagsklimatRanking