Sedan 2009 har Trosa kommun legat topp tio i Svenskt Näringslivs ranking. I år är inget undantag och näringslivschef Jonas Ivervall är fortsatt glad och delar gärna med sig av kommunens framgångsfaktor i frågan.
– Jag har haft den här rollen i 15 år och det är fantastiskt kul att få vara med och påverka och hjälpa till i förändringsarbetet. Det är häftigt att följa företagens utveckling, säger Jonas.
Jonas berättar att det åren innan han tillträdde hade varit lite stökigt i kommunen och att politiken 2006 bestämde sig för att företagsklimatet var viktigt och satte därför ett djärvt mål.
– Trosa skulle vara i topp 20 i Svenskt Näringslivs ranking, då hade man plats 145. Så det var en stor utmaning.
Resurser för att nå detta tilldelades och bland annat anställdes en näringslivschef.
– Politiken skakade hand med näringslivet om att man hade varit artigt oeniga. Ett tiopunktsprogram togs fram och skulle bli vägledande med fokus på rätt saker. Man skulle börja prata med varandra och inte om varandra. Den biten är viktig och har varit med hela resan. I dag vet vi att företagarna lyfter luren och ställer frågor när de undrar över något. Vi har hela tiden varit öppna och transparenta.
Politiken och ledarskapet har varit tydligt. Företagen vet att det är öppna dörrar som gäller.
– Då får vi även resultat. Jag skulle vilja uttrycka mig som så att det är dialogen som knäcker nötterna.
Det tydliga ledarskapet både i politiken och i hela kommunens kedja gör att alla förstår att näringslivsfrågan är viktig.
– Ledarskap och dialog kommer man otroligt långt med. Vi har alltid pratat mycket om leverans. Har vi på kommunen sagt att vi ska göra något så ska vi också göra det och vi har även blivit duktigare på att berätta när det är gjort. Om alla delar görs blir det tydligt, det skapar trovärdighet. Förväntan blir dessutom på en rimlig nivå och vi kan få förståelse för att vissa saker kanske tar längre tid, men sedan ska leverans ske utifrån vad vi har lovat.
Daniel Portnoff (M), du är kommunstyrelsens ordförande. Varför tror du att ni i Trosa är så bra på det här med företagsklimat?
– Det korta svaret är att vi är bra på att vara kommun. Det i kombination med ambitionen att ständigt vara nyfikna på hur vi kan bli ännu bättre.
Näringslivschefen Jonas pratar mycket om att nöjda invånare, företagare och medarbetare tillsammans ger ett gott företagsklimat.
– Nyckeln är att hela tiden ha ett öga på det, inte tappa utan fortsätta med uthålligheten. Det ger bra resultat varje år. Vi ska utmana det som har varit och inte fastna i frågor. Vi välkomnar när människor frågar varför vi gör på ett visst sätt, oavsett vilken del av kommunen det gäller.
I Trosa arbetar man med något som går under förkortningen BAS: Bemötande, attityd och service.
– Det är lika relevant för alla för att göra varandra bättre. Vi är en företagstät kommun där var fjärde till var femte person är företagare. Hur du som förälder och företagare blir bemött på förskolan när du lämnar ditt barn på morgonen påverkar. Kommunen är kommunen, oavsett om det gäller förskola eller byggärenden.
Kommunen genomför även alla företagsaktiviteter med Företagarna, vilket bidrar till förtroende för varandra samt ökar trovärdigheten.
– Vi tittar även på hur andra kommuner gör. Varje år besöker vi andra kommuner som har lyckats i olika frågor. Vi inspireras av andra och tar med det som passar i vår kommun. Vi får aldrig stå still i frågan. Vi ska även ha respekt för varandras roller, det gör att vi får en ökad förståelse. Sen ska det vara kul och lustfyllt också, man ska se fram mot våra möten. Med ett lösningsfokus blir det roligare. Jag tycker att det här är skitkul rent ut sagt, det är därför jag fortsätter.
Lokalt FöretagsklimatRanking