Solna stad har fortsatt Stockholms läns bästa företagsklimat. Bakom framgången ligger ett gediget arbete från kommunledning ned till enskilda medarbetare. ”Solna arbetar proaktivt och är snabbare i sin kommunikation och handläggning än vad jag har upplevt i andra kommuner”, säger Joakim Wiklander, VD Brödernas, som de senaste åren varit med och öppnat 89 restauranger runt om i Sverige.
Sedan Svenskt Näringsliv började mäta det lokala företagsklimatet för drygt 20 år sedan, har Solna varit en konstant i den absoluta toppen. Endast en gång under dessa år har Solna halkat ut från topp tre, då kommunen 2006 hamnade på fjärdeplats. Redan året efter tog Solna steget tillbaka upp till topp tre och kommunen har sedan dess fortsatt att vara en av de starkaste krafterna i Sverige för att skapa ett gott företagsklimat. I år placerar sig Solna på plats tre och är återigen den kommun i Stockholmsregionen med bäst företagsklimat.
Evrim Erdal, näringslivschef i Solna stad, tror att anledningen till att Solna har lyckats placera sig så högt upp i rankingen år efter år beror på flera olika faktorer.
– Jag tror att en av de bidragande orsakerna till att vi i Solna har ett så bra företagsklimat, är att vi har lyckats skapa en närhet mellan företagen och kommunen. Trots att vi är en storstadsnära kommun med en vital samhällsstruktur, har vi lyckats skapa en ”småstadskänsla”. Vi har nära kontakt med företagen och är ofta ute och träffar dem, vi vill att företagen ska veta att de alltid kan vända sig till oss med frågor och funderingar. Vi arbetar även proaktivt och kontaktar företag som är på väg till oss och besöker även nyetablerade företag så snart som möjligt för att presentera oss, höra om hur de upplevde kontakten med staden innan öppnandet och om vi kan hjälpa till med något, säger Evrim Erdal.
Något som Solna har lyckats med är att näringslivsfrågorna alltid stått högt upp på agendan.
– Det har alltid funnits ett tydligt ledarskap i Solna när det kommer till näringslivsfrågor. Oavsett vilket parti som har styrt eller hur kommunledningen har sett ut så har företagarfrågor alltid varit i fokus. Att företagen är en drivande kraft i stadens utveckling och tillväxt är något som alltid har varit en självklarhet i vårt arbete, säger Evrim Erdal.
Trots att Solna har legat i toppen under de senaste 20 åren så ser Evrim Erdal att det fortfarande finns möjligheter till förbättring.
– Det finns alltid saker vi kan utveckla och bli bättre på. Vårt arbetssätt är att vi jobbar i en ständig förändring, vi försöker ständigt utveckla vårt arbete genom att skruva på våra arbetsmetoder. För att klara av det behöver vi vara en innovativ kommun och det är något som jag anser att vi är och som vi ständigt arbetar för att vara, säger Evrim Erdal.
Joakim Wiklander, VD och en av grundarna av hamburgerkedjan ”Brödernas”, en av Sveriges just nu snabbast växande restaurangkedjor, hyllar Solnas arbete med hur de tar emot och värnar om företag i kommunen.
– Vi kom i kontakt med kommunen för första gången när vi skulle öppna vår första restaurang av nu två restauranger i Solna. Redan från första dagen har vi haft en mycket bra dialog med kommunen och de har varit hjälpsamma när frågor har dykt upp, säger Joakim Wiklander.
Idag kan du äta en hamburgare serverad av ”Brödernas” på 89 restauranger i landet, från Umeå i norr till Malmö i söder. Hur det har varit att öppna restaurang i de olika kommunerna menar Brödernas VD skiljer sig mycket åt beroende på vart de har öppnat, och där sticker Solna ut på ett positivt sätt.
– Till skillnad från många andra kommuner så har Solna en väldigt tät dialog med företagen, vilket är något som saknas i flera kommuner. Kommunen arbetar proaktivt och är snabbare i sin kommunikation och handläggning än vad jag har upplevt i andra kommuner. På många sätt så tycker jag att Solna drivs mer som ett företag än en kommun, vilket är mycket positivt för oss som driver företag i kommunen, säger Joakim Wiklander.